Addvantage Technologies Group – Åter på vår radar

Under hösten 2013 fick Addvantage Technologies Group (AEY) en plats i min portfölj. Jag ägde sedan aktien i ett år varpå den sedan inte uppfyllde våra kriterier för portfölj-nets och således likviderades positionen. Tack vare lite valutamedvindar blev avkastningen från affären positiv. Sedan dess har AEY legat och hooverat en bit utanför vår ”sweet spot” men för någon vecka sedan dök den återigen upp på vår radar. AEY har nu återigen fått en plats i min portfölj och Jag tänkte i detta inlägg lite kort reda ut vad som hänt.

Intro_AEY

Jag kommer här inte gå igenom exakt vad bolaget gör utan detta är endast en snabbare överblick av utvecklingen de senaste åren. För att få mer insikti i AEYs verksamhet, se ”Analys av Addvantage Technologies Group”.

Bolaget har sedan 2013 fått upp omsättningen rejält. År 2013 var omsättningen $29M, TTM-omsättningen är nu hela $44M. Lönsamheten har dock inte hängt med och EBIT-nivån är densamma trots kraftigt ökad försäljning. Bolaget har dock fortsatt att redovisa positivt resultat och förklaringen till den kraftiga ökningen är att AEY under 2014 gjorde ett förvärv för $10M. De förvärvade då Nave Communications som verkar vara ett mycket liknande bolag men inom en något annorlunda segment. Av det lilla jag har läst verkar det vara ett vettigt förvärv ur ett strategiskt perspektiv. Det är inget galet imperiebyggande där de hugger vad som helst för att få upp tillväxten.

Logoo_AEY

AEY gasar för tillfället. Detta är ingen gammal trött net-net som utan att kämpa emot håller på att gå ur världen. Deras affärsmodell och produkter må vara något föråldrade, men de kämpar för att anpassa sig till hur världen ser ut idag. Utöver det ovan nämnde förvärvet planerar de ytterligare förvärv de närmsta åren. De har även under 2015 har ökat sin marknad och tågat in i Arizona.

Bolaget har även under de senaste åren sålt av några verksamhetsgrenar som de tidigare inte lyckats få fart på. Att de på det här viset renodlar verksamheten från två håll tror jag kan leda till intressanta resultat framöver om de lyckas. I tabellen nedan är bolagets skifte från det gamla affärsområdet Cable TV till det nya Telco tydligt. Än så länge har dock lönsamheten på det nya affärsområdet inte varit något att hänga i granen.

oms_AEY

Allt som allt uppfyller AEY våra kriterier och har återigen fått en plats i portföljen. Jag upplever att risken för ”dead money” är mindre den här gången än när jag ägde aktien för några år sedan. Nu händer det betydligt mer i bolaget. Huruvida det slutar väl eller ej återstår dock att se. Avslutningsvis vill jag passa på att tipsa om denna utmärkta analys av AEY.

Disclosure: Jag har en position i AEY.

Mer läsning:

ADDvantage Technologies: Divesting The Legacy Business – Gurufocus

Avoid ADDvantage Technologies Group – Gurufocus

Analys av Addvantage Technologies Group

Addvantage Technologies Group – Ett år senare

4 thoughts on “Addvantage Technologies Group – Åter på vår radar

Kommentera

