AG&E Holdings – Ett år senare

Nu har det gått ca ett år sedan AG&E Holdings (WGA) fick en plats i min portfölj. Det har varit ett mycket bekvämt net-net-år. Jag tog in WGA i min portfölj till kursen $0,65 och idag står kursen i $0,51 samtidigt som jag fått en utdelning om $0,45. Utöver det har jag fått en del positiva valutamedvindar i ryggen under innehavstiden.

logo_AGE

Vad är det då som skett under det här året som har resulterat i den goda avkastningen? Det är inte att verksamheten har tagit fart och återigen börjat visa svarta siffror. Bolaget har tappat mycket försäljning under det år jag ägt aktien. För de första nio månaderna för 2015 var omsättningen ner 34 % jämfört med året innan. Bolaget har även fortsatt visa röda siffror även om de förbättrats avsevärt i samband med att man gjort sig av med gamla delar av verksamheten.

Det positiva som skett är dock att bolaget sakta men säkert verkar gå emot ett avslut där aktieägarna erhåller kvarvarande kapital. Under min analys för ett år sedan framkom att management var öppna för allt från förvärv till att själva bli förvärvade eller utköpta från börsen av privata investerare. För tillfället håller styrelsen på att se över ett bud från bolagets vd Anthony Spier som visat intresse för att köpa ut ett av bolagets dotterbolag. Det är ännu oklart vad som kommer att ske gällande det dotterbolaget. Men det verkar som att bolaget sakta men säkert håller på att lösas upp. Något annat som också tyder på det var den enorma utdelningen om $0,45/aktie. Ett bolag som har stora planer för framtiden delar inte ut halva börsvärdet och hela kassan till sina aktieägare.

Avslutningsvis den viktigaste frågan – ska WGA få vara kvar i min portfölj ytterligare ett år? Svaret på den frågan är i dagsläget mycket enkel. Till kursen $0,51 handlas WGA till 1,04x NCAV. Jag är inte intresserad av att ha kvar några aktier i min portfölj som på ettårsdagen handlas över NCAV. Av den anledningen har jag sålt min position och letar nu efter nya möjligheter för det kapitalet. Totalt sett gav affären goda 47,7 % i absoluta tal och 62,4 % efter valutaeffekter.

Mer läsning:

AG&E Holdings – En net-net i spelbranschen

One thought on “AG&E Holdings – Ett år senare

Kommentera

