Traction – Två år senare

Nu är det strax över två år sedan Daniel publicerade sin analys av Traction och sedan vi båda tog våra initiala positioner. Jag har sedan fyllt på i Traction under flertalet tillfällen och det är i dagsläget min enskilt största position.  Jag är mäkta imponnerad av herrarna Stillström efter allt jag har läst om dem och det känns mycket bra att låta dem förvalta delar av mitt kapital.

Sedan analysen har vi inte gjort någon uppföljning utan mer eller mindre följt investeringen passivt. Det vill säga,  bläddrat i någon kvartalsrapport emellanåt samt följt de nyheter som publicerats om bolaget. Jag tänkte med detta inlägg ta mig en lite djupare titt på vad som skett de senaste två åren och hur läget är nu.

logo.png

Traction har under de senaste två åren genomfört ett antal återköp och har för tillfället mandat att återköpa 10 % av de utestående aktierna. I slutet av 2014 drogs det in 400 000 av de egenägda aktierna. Givet att Tractions aktie mestadels de senaste åren varit relativt lågt värderad ser jag dessa återköp och indragningar som något mycket positivt. Återköpen har skett mellan 103,5-111 SEK/aktie.

I samband med Q1 2014 övergick man till investmentföretagsredovisning. Detta har förändrat jämförelsebarheten med bolagets historik något. Substansen beräknas inte längre som den tidigare gjort vilket har ledit till att det är lite vanskligt att jämföra dagens multiplar med historiska multiplar.

I mars 2014 sålde Traction sin position i Catella. De hade haft den positionen en längre tid och det hade inte resulterat i någon vidare affär. Petter hade gjort ett aktivt försök till förändringar genom att själv sitta i styrelsen men han ansåg inte att övriga ledamöter var lyhörda och öppna nog för förändringar.  Sedan dess har Catella-aktien rusat iväg kraftigt. Jag har inte följt vad som skett och har dålig insikt i bolaget men jag har en god vän som ägt aktien under några år och som tidigare pitchat caset för mig som ett intressant värdecase. Jag är/var dock troligtvis för sen på den bollen.

Under 2014 fortsatte bolaget att öka i Hifab Group. Hifab har senare under 2015 hamnat i blåsvärde då de blivit dömda att betala ca 68 MSEK för tidigare händelser i ett dotterbolag. Jag har inte grävt i detta men det är klart tråkigt för Traction när detta är ett av de större positionerna de har. Det ser ut som att Traction antingen kommer att behöva ställa upp i en nyemission eller låna ut kapitalet till Hifab, alternativt en kombination av de två alternativen.

Under 2014 ökade de även i PartnerTech AB. Traction sålde sedan under 2015 hela sitt innehav till Scanfil Oy och det blev en mycket god affär för bolaget. Scanfils bud var en premie om 59 % mot tidigare aktiekurs.

Stillström har i de senaste rapporterna endast kort kommenterat Durocs utveckling med att man höll på att ta fram värden genom renodling av verksamheten. Detta fann jag lite extra intressant då Duroc är ett av mina tidigare innehav som blev en mycket god affär. Jag minns att jag vid analysen ansåg att det fanns några guldkorn som doldes och späddes ut av övriga risiga dotterbolag. Jag har inte följt Duroc särskilt noga under min innehavstid men det är alltid intressant att se vad det var som åtminstone delvis var en förklaring till den starka uppgången. För min analys av Duroc, se ”Grahams tio kriterier för undervärderade aktier”.

strillstroms.pngUnder 2015 noterade Traction tillsammans med Investor Nilörngruppen AB på First North. Aktien noterades till 50 sek och har sedan dess fallit kraftigt. Idag handlas aktien till 34,1 sek. Traction kontrollerade tidigare 70 % av bolagets aktier och sålde i samband med noteringen ut ungefär halva innehavet. Traction köpte nyligen tillbaka aktier i bolaget och ökade från 36,7 % av kapitalet till 41,1 % av kapitalet.  Det var dock Investors aktier Traction köpte.

Det går alltid att rynka ögonbrynen åt det faktum att de noterade aktien till ~50 sek per aktie i våras och nu köper tillbaka den till ~35 sek per aktie ett halvår senare. Men detta har jag inga starka åsikter kring. De satte ett bolag på börsen till vad marknaden var beredd att betala och att nu marknaden serverar dem ett bra läge att återigen ta en position i ett bolag de tror på är ingenting de kunnat förutse. Att de agerar och ökar ser jag bara som ett tecken på att de agerar rationellt och tar de möjligheter de erbjuds.

Traction har även gett upp sorgebarnet Switchcore som de ägt otroligt länge. Switchcore som är en gammal cashbox med massvis med förlustavdrag. Aktien har värderats strax över kassan de senaste åren och har i mina ögon aldrig varit intressant nog för att titta närmare på. Det blev ingen vidare affär att tala om. Resultatet från affären var positiv men den årliga avkastningen var ingenting att stoltsera med.

Men alla affärer behöver inte bli fantastiska för att totalavkastningen ska vara god över tid. Något som Traction är ett utmärkt exempel på. Deras avkastning de senaste 10-20 åren har varit fenomenal trots att de har många ”skandaler” och affärer som haft bedrövliga resultat i bagaget. Här tycker jag att väldigt många som talar om Traction har ett felviktat fokus. De fokuserar på någon obekväm position Traction har, eller någon tidigare dålig affär och vill med det påvisa att Traction eller familjen Stillström inte är några att investera i. När det gäller Traction tror jag man gör klokt i att inte studera bolaget för mycket på detaljnivå utan anamma ett helikopterperspektiv över vad de gör och vad de har gjort. Det är även en del av Tractions affärsmodell att vara inne och bråka och genomföra förändringar i risigt skötta bolag.

”Även om jag naturligtvis inte är nöjd med utvecklingen i vissa av våra innehav är det väsentligt att förstå att förändring av olönsamma och mindre välskötta företag är en del av vår affärsidé. Svag lönsamhet eller andra brister är därför ett naturligt inslag i Tractions verksamhet.”
– Petter Stillström

Jag har läst igenom samtliga ”vd-ord” de senaste åren och även om de i regel är mycket korta texter är det en intressant läsning. Något som är lite slående är att Stillström i mångt och mycket delar gurus som Ned Goodmans och Francis Chous syn på omvärlden. Traction har för tillfället en hyfsat stor del av portföljen placerad i likvida medel och Stillström säger sig ha mycket svårt att hitta attraktiva investeringsmöjligheter.

vdord.png

Traction har idag tillgångar med ett marknadsvärde om 2 099 MSEK. I dagsläget har bolaget 14,8 miljoner utestående aktier. Dagens börsvärde är 1 613 MSEK. Aktien handlas alltså i dagsläget till 0,77x uppskattat marknadsvärde. Jag tänker här inte göra någon djupanalys över dagens värdering men jag finner det inte alls orimligt att bolagets onoterade innehav skulle ha ett högre marknadsvärde än vad de är bokförda till om de skulle säljas till en förvärvare alternitvt sättas på börsen. Sist men inte minst har Traction i dagsläget en rejäl kassa med likvida medel om ca 900 MSEK. Detta på en balansräkning som har en balansomslutning om 2 100 MSEK.

Jag känner mig både bekväm med dagens värdering samt hur Petter Stillström styr det här fartyget. Nedsidan i aktien på dessa nivåer torde vara relativt begränsad då bolaget för tillfället har en nettokassa om 900 MSEK vilket är en enorm kassa i relation till dagens börsvärde om 1 613 MSEK. Samtidigt ger detta Traction mycket svängrum om och när Mr Market i framtiden börjar oroa sig.

Avslutningsvis gav Petter Stillström aktieägarna en liten räkneövning i den senaste kvartalsrapporten. Jag har så vitt jag kan minnas inte tidigare sett Stillström kommentera aktiens värdering i rapporterna.

rakneovning.png

Disclosure:

  • Jag har en position i Traction
  • Vi har inga ekonomiska intressen i Värdepappret

Mer läsning:

Analys av Traction

vardepappret.png

9 thoughts on “Traction – Två år senare

  • Ett trevligt bolag! Var något skeptisk när Erik analyserade dem i VP även om jag tidigare haft ett gott intryck av familjen. Det är just skepsis till ett par av innehavsbolagen som har gjort mig tveksam, som du nämnde att jag inte är ensam om. Men bolaget har växt på mig, och jag är återigen mycket positiv och imponerad av vad dem har åstadkommit.

    Gilla

  • Gillar själv bolaget, dess historik och deras investeringsfilosofi, men har ändå bara en liten position eftersom jag inte är bekväm med att Stillströms+familj äger ungefär 88% av bolaget (senast jag kollade). Du är inte nervös för avnotering till dåliga villkor? Tänker att räkneexemplet kan vara en varning om att de är trötta på hur börsen värderar bolaget…

    Gilla

  • Hej hammer,

    Jo lite nervös för det är jag, och det är klart en risk. Har tänkt mycket på det. Men ligger det verkligen i familjens intresse att avnotera bolaget? Jag menar, de är redan otroligt förmögna, kontrollerar majoriteten av bolaget och har en del nytta av att vara noterade. De skulle säkerligen kunna tjäna ett gäng miljoner på att köpa upp det i rätt tid, men vill de verkligen ta Traction privat?

    Jag tror att givet deras affärsmodell så finns det en del fördelar i att vara noterade. Jag tror även att framtida arv och bolagsuppdelningar inom familjen underlättas om de är noterade. Men jag vet inte, kanske överskattar jag de punkterna och kanske vill de hellre knipa hem väldigt många miljoner den dagen mr market serverar ner aktien.

    Hur tror du de ser på den frågan? De har ju fortsatt att återköpa en del aktier, men snart finns det inte nog med aktier för att fortsätta med det.

    Gilla

  • Hej Jonas, ser att jag faktiskt har frågat dig om detta i sommaren 2014 under signaturen Valueguy (innan jag började blogga som hammerinvesting) 🙂

    Hur jag tror de ser på frågan? Jag tror du har rätt i att enligt affärsmodellen gynnar det dom att vara noterade. Tror också att Petter föredrar detta. När det gäller Bengt tror jag det blir lite mer komplicerat om läget blir ännu mer fördelaktigt. Ser honom som en Carl Icahn typ som har svårt inte att agera när han ser en exceptionellt bra affär fram för sig. Tror också att han är mindre benägen att tänka på minoritetsägare än Petter, men detta är så klart en mycket subjektiv tolkning utifrån ett par timmar på en årsstämma och efter att ha läst en rad intervjuvar…

    Över lag är kanske risken inte speciellt stor. Jag frågade Petter i 2014 och han svarade att de inte hade några planer för avnotering – fast det ska han ju svara. Jag skulle dock önska någon sorts garanti…

    Gilla

    • Aha det var du 🙂 Jag antar jag svarade något liknande då 🙂

      Intressant där med Petter och Bengts respektive syn. Jag kan förstå det där klia-i-fingrarna-fenomenet som kan uppstå för dem. De har chans att köpa den tillgång de kan allra bäst till en stor rabatt.

      Ska helt klart passa på att gå på årsstämman 2015. Vi kanske ses där! 🙂

      Gilla

      • Ja, i deras sko skulle jag själv ha svårt att låta bli – kanske därför att jag är lite nervös 😉

        Skulle vara kul att träffas på årsstämman 🙂 Har egentligen för få aktier i bolaget till att motivera en resa från Skåne, men kanske kan använda årsstämman som en ursäkt att ta en liten semester – Stockholm i maj = good times…

        Och till att se och höra deras reaktion på frågan vi diskuterar här.

        Gilla

Kommentera

