QC Holdings – En net-net i lånebranschen

QC Holdings (QC) är en amerikansk net-net noterad på NASDAQ. QC har handlats under NCAV under de två senaste åren, men är ingen kronisk net-net. Det balanserade resultatet är positivt och bolaget har historiskt sett återköpt en hel del egna aktier.

intro_QC

QC Holdings grundades 1984 och är verksamma inom marknaden för kortsiktiga konsument- och företagslån. Det är inte den vackraste affärsmodellen som skådats. Bolagets affärsmodell bygger på att de ger ut kortare lån till konsumenter och mindre företag. Det är någon form av ”sms-lånetjänst”. Kanske inte just via sms, men ett liknande upplägg. Korta lån till folk i nöd till en hög ränta. Det handlar ofta om mikrolån i klassen $100-500, så kallade ”payday-loans”. Behovet av dessa uppstår som man kanske kan gissa några dagar innan lönen kommer.

storeImage

QC har en stark balansräking med en soliditet om 69 % och en balanslikviditet om 3,5. Bolagets omsättningstillgångar består till den största delen av fordringar samt kassa. Bolagets PPE består i princip enbart av kontorstillbehör, förbättringar på leasade fastigheter samt fordon. Det finns med andra ord förmodligen inga dolda värden under den posten.

BR_QC

QC Holdings hade vid den senaste årsedovisningen leasingåtaganden om $57,8M. Det har sedan dess tillkommit en kvartalsrapport så siffran är förmodligen inte exakt. Men klart är att bolaget har stora leasingåtaganden. Justerat för detta är QC Holdings inte i närheten av att vara en net-net. Detta är ett stort minus i min bok.

Något jag verkligen vill se i net-nets är ett starkt insiderägande. Det finns i QC, insiders kontrollerar totalt 60,9 % av de utestående aktierna. Ett mycket stort plus i min bok. Bolagets vd och ordförande kontrollerar själv 46 % bolaget. I övrigt finns det ett gäng mer eller mindre kvantitativa institutioner på ägarlistan. De som i princip dyker upp på ägarlistorna för varje net-net.aktieägare_QC

Något som dessvärre inte är positivt är insidertransaktionerna de senaste åren. Det har enbart rört sig om försäljningar. Se diagram nedan. Positivt är dock att det inte är någon av storägarna som sålt. Det är mellanpersonalen. Vad det här har för signalvärde är svårt att säga. Antingen är det starkt negativt eller så rör det sig endast om att nyckelpersoner genom bonusprogram blivit tilldelade aktier som de inte vill ha. Att de hellre vill ha kontanter.

Ins_QC

Ägarbilden är jag nöjd över. Insidertransaktionerna lämnar en del att önska. Men något jag gillar är utvecklingen av antalet utestående aktier de senaste tio åren. För 10 år sedan hade bolaget 21,4 miljoner utestående aktier. Idag är den siffran 17,4 miljoner. En årlig minskning om 2,3 %. Återköp är dock givetvis inte alltid bra. Det beror på till vilken multipel återköpen sker. Men det jag ser som positivt med historiska återköp är att bolaget har detta verktyg i sin verktygslåda. De har återköpt historiskt och nu är aktien mycket lågt värderad. Det ger goda chanser till att bolaget ska fortsätta med återköp nu när aktien är attraktivt värderad.

Utöver återköpen har bolaget delat ut pengar under sju av de senaste tio åren. Under 2014 avbröt de dock detta efter ett mycket svagt resultat för räkenskapsåret 2013. Den största anledningen till det kraftigt negativa resultatet var dock en goodwillnedskrivning. Utvecklingen har inte varit särskilt god de senaste åren vilket förmodligen är anledningen till det.

Bolagets omsättning har i princip varit stillastående de senaste tio åren. Resultat- och kassaflödesmässigt har det dock varit betydligt mer varierande. På grund av permanenta förändringar på bolagets marknad är det vanskligt att försöka beräkna någon form av långsiktig intjäningsförmåga. Reglerna för den här typen av ”ockerlån” har enligt Fundamentalisternas analys av bolaget blivit hårdare de senaste åren. Det kommer förmodligen påverka affärsmodellens lönsamhet framgent.

oms_qc

Ett resultat av de snävare reglerna är att bolaget tvingats minska lokalkontor de senaste åren. Sedan 2010 har de stängt 164 kontor samtidigt som de bara öppnat 17 nya. Det är nog inte orimligt att anta att den här utvecklingen kommer fortsätta framöver. Det kommer göra att bolaget får loss mer kapital som i dagsläget binds i verksamheten. Då bolaget redan är överkapitaliserat är det nog inte orimligt att tänka sig att det nya frigjorda kapitalet kan användas till återköp och utdelningar.

Bolagets starka resultathistorik har resultarat i att EK/aktie och NCAV/aktie ökat årligen åtminstone sedan 2008. Detta är i regel positivt då det ger en investerare chans till innehavsavkastning och inte bara försäljningsavkastning i form av en multipeljustering.

ek_ncav_QC

Kriterier för net-nets

I min checklista för net-nets ingår F-Score, Z-Score, insider/storägare och positivt balanserade vinster. Utöver detta ser jag gärna att bolaget har varit med ett tag samt att de flesta årens resultat och fria kassaflöde varit positivt.

scores_QC

QC har ett starkt F-Score och ett godkänt Z-Score. Det uppfyller alla mina kvantitativa kriterier. Bolaget har en mycket fin  finansiell historik. Det är sällan en net-net har så stark resultat- och utdelningshistorik som QC har.

hist_QC

Värdering

QC handlas i dagsläget till 0,60x NCAV och är som nämdes tidigare ingen kronisk net-net. QC handlas historiskt sett mycket lågt i dagsläget och har endast handlats till en lägre multipel vid ett tillfälle de senaste tio åren. Dock är det baserat på en mätpunkt per år.

vardering_QC

Slutdiskussion

Allt som allt tycker jag att QC är ett hyfsat fint tillägg till en diversifierad portfölj med net-nets. Det är kanske inte det bästa caset jag sett i mitt liv, men det uppfyller våra kriterier och jag tror att en korg med 100 QCs skulle ha goda chanser att prestera väl på något års sikt. Av de anledningarna har QC fått en plats i min portfölj och nästa gång jag tittar på bolaget om inget drastiskt händer är på årsdagen. Jag kommer dock fortsätta att kasta ett getöga på kvartalsrapporterna för att hålla koll på eventuella lägen att öka.

Disclosure: Jag har en position i QC Holdings

Mer läsning:

Snabbkoll på QC Holdings – Fundamentalisterna

The CFPB Considers Proposal to End Payday Debt Traps

15 thoughts on “QC Holdings – En net-net i lånebranschen

  • Tack för en bra analys.
    Onekligen stor leasingpost. Frågan är om det är rimligt att justera hela posten som skuld. De $19M som är ”non-cancelable” är ju givna, men ”assured renewals”? Det är ett begrepp som jag inte är helt familjär med. Som jag förstår det är dessa åtaganden en förutsättnings för bolaget att fortsätta bedriva verksamheten, men att vid likvidation så har bolaget inte några skyldigheter att möta dem.

    Men ni kanske vet mer än mig?

    Gilla

    • Hmm inte heller helt bekant med det begreppet men låter ju helt klart något mjukare. Leasingen och eventuella lagförändringar kan bli ett problem för QC om de sistnämnda blir för hårda. Då kan de vara fast i lokaler utan någon vettig verksamhet att bedriva i dem.

      Vet dessvärre inget mer än dig. Får du reda på något mer så återkom gärna, om jag gräver lite djupare och hittar något så kontaktar jag dig 🙂

      Gilla

  • Hej!
    Jag hittade din blogg via google och undrar om du skulle vara intresserad av ett länkbyte med mig?
    Jag driver bloggen http://www.västkustinvesteraren.se. Detta skulle hjälpa oss båda att placera oss högra upp i google sökmotor och driva besökare fram och tillbaka mellan våra bloggar!

    Ser fram emot ett lyckat och smidigt samarbete! 🙂

    Med vänliga hälsningar
    Västkustinvesteraren

    Gilla

    • Hej Västkustinvesteraren!

      Vi gör inte länkbyten utan länkar till våra favoritbloggar som varit med länge och producerat inlägg av hög kvalitet. Lägger till din blogg på min reader och börjar följa så kanske du dyker upp här på sidan en vacker dag 🙂

      Vänligaste,
      Jonas

      Gilla

  • Ska bli intressant att se vart den här tar vägen kursmässigt! Lagförändringarna kommer ev. presenteras redan nu i februari, här är en bra artikel om det:

    https://morningconsult.com/2015/12/sweeping-rules-for-payday-lenders-expected-soon/

    Ingen verkar riktigt veta vad det slutgiltiga förslaget blir. Värderingen är därför väldigt låg nu i mina ögon. P/NCAV på 0.5 och (beroende på hur mycket Accounts Receivable de kan ”håva in”) så är det nästan bara kontanter.

    Lägg därtill en historisk lönsamhet och i synnerhet kassaflöde som skulle kunna motivera en femfaldigt högre kurs än idag, men som du säger kan man kanske inte räkna så mycket på det då marknaden förändras.

    En lärorik tid framöver, återstår att se om lärdomen även kommer med en kostnad eller bonus 🙂

    Fråga: ”Förbättringar på leasade fastigheter” på tillgångssidan, vet du om de kan tillgodoräknas sig detta på något vis även om de avslutar leasingavtalen? Annars känns det om en ganska skör tillgång, men det kanske kompenseras genom att skrivas av snabbt?

    Gilla

    • Tack för länken Claes! Mycket intressant läsning.

      Vet ej om det kan tillgodoräknas på något vis. Känns som det är mycket olika från bolag till bolag. Vem som äger fastigheterna, vad det är för verksamhet osv. I regel känns det som att man nog inte ska räkna med att alltför mycket går att tillgodoräkna. Men inget område jag är expert på. Ett område som borde förbättras.

      Gilla

  • Några kommentar kring dagens kraftiga kursfall i samband med nyheten att de avlistar sig?

    Jag reagerade på formuleringen (men kanske pga avsaknad av tidigare OTC-aktier):

    ”Co intends for its shares to trade on pink sheets, but there can be no assurance that any market maker or broker will continue to make a market in co shares.”

    Om det inte kommer vara något problem att äga QCCO efter avnoteringen, så är det lockande att öka ganska rejält. I mitt korta net-net-liv har jag inte sett något lika lågt värderat, både vad avser balansräkningen och potential till lönsamhet om lagförslagen inte blir dräpande. Leasingen kan ju bli en rejäl käpp i hjulet, men rimligtvis bara om branschen sätts på knäna av nya lagarna.

    Ska bli intressant om om det blir några insider-transaktioner i samband med det här.

    Gilla

    • Ett bolag listat på PK/OTC är en ny siutation för min del. Kan man ha en sådan aktie i ISK på t.ex. Avanza eller Nordnet?

      Vad jag har förstått kommer redovisningar ej längre att spridas allmänt utan något man kan behöva beställa själv från bolaget. Någon som har erfarenhet av att göra detta? Särskilt intressant att höra om aktierna varit på en svensk depå, med tanke vem som då står som ägare hos bolaget.

      Gilla

      • Hej!

        Nej dessvärre kan man inte ha en sådan i en ISK. Man kan ha den typen av aktier i KF, men det är lite nya regler även för dem de senaste månaderna så jag vet inte riktigt hur läget ligger för närvarande. Men jag är säker på att man inte kan ha den i en ISK.

        Jag har ingen erfarenhet av den typen av disclosurenivå. De bolag som är mest ”dark” har det på det viset. Du måste kontakta bolaget och bevisa att du är aktieägare för att få finansiell information. Jag har ännu inte ägt något sådant utan samtliga av mina ”dark/semidark”-bolag har som minst lite rapporter på sina hemsidor. Ofta postas även rapporterna på http://www.otcmarkets.com

        Ja, har man den typen av aktier (de mest ”dark”) i en KF står man ju inte själv som ägare och det är oklart hur det går till att efterfråga om finansiell information. Så vitt jag förstår verkar det även gå postvägen, så att då sitta på andra sidan atlanten är som bäst en liten nackdel och som värst en rejäl nackdel (att det inte går att få över rapporterna)

        Hoppas du blev lite klokare.
        /Jonas

        Gilla

        • Mycket riktigt fick man ej inneha aktier listade på OTC/PinkSheets i ISK. Enligt Avanza kommer sådana positioner att överföras till en ordinarie aktiedepå i samband med avslitningen, handel kan sedan ske mha telefonmäklare.

          Gilla

  • Intressant case, har dykt upp i flera screeners över billiga net-nets och bra F-score. Nu efter det senaste fallet verkar de värderas till endast 22 % av NCAV.

    Tänkte fråga om era erfarenheter med att handla på OTC-listorna? Såg att det endast är 300 aktieägare i bolaget, så det verkar inte som att så många aktier byter hand direkt.

    Gilla

  • Ja, QC är i min bok klart prisvärdast av alla bolag jag håller ett öga på. Avlistningen och nya lagar är de stora orosmolnen, jag saknar också erfarenhet av OTC och avlistningar men har fått lite lugnande feedback där (törs ändå inte satsa för mycket av just den anledningen). Du kan läsa en annan analys och lite diskussioner här:

    http://deepvalueideas.com/2016/01/26/qcco/

    Gilla

Kommentera

