eRoomSystem Technologies – Ett år senare

Nu har det gått ett år sedan eRoomSystem Technologies (ERMS) fick en plats i min portfölj. Det har varit ett härligt år med en mycket fin kursresa. Jag tog in aktien till $0,051 och kursen står för tillfället i $0,086. Under året har bolaget ökat omsättningen med 17 % och resultatet har vänts från röda till svarta siffror. Omsättningsökningen i procent låter dock betydligt bättre än vad det är. Under föregående år omsatte bolaget $708k och i år (TTM) har omsättningen varit $829k. ERMS är ett extremt litet bolag.

produkter_erms

Huruvida jag ska behålla eller likvidera min position är i det här fallet relativt enkelt. Jag ökade nyligen i ERMS till kursen $0,069 och det vore mycket märkligt om jag nu någon månad senare skulle likvidera min position även om avkastningen på ökningen blivit mycket god. ERMS är fortfarande en net-net och handlas i dagsläget till 0,85x NCAV och har ett F-Score om 5. Av de anledningarna får ERMS stanna kvar i min portfölj åtminstone ett år till.

Disclosure: Jag har en position i ERMS

Mer läsning:

Analys av eRoomSystem Technologies

5 thoughts on “eRoomSystem Technologies – Ett år senare

  • Är inte 0,85 x NCAV i högsta laget för ett så här pass svajigt bolag med F-score bara 5? Att du ökade för en månad sedan, troligen till annat pris och annat F-score är väl bara anchoring bias? 🙂

    Gilla

    • Hallå!

      Ja, kanske är det det. Sant, skulle kunna vara en anchoring bias. Men våra backtests hade behållt ERMS vid ettårsuppföljningen och givet att jag har en del cash och det inte kryllar av andra möjligheter känns det rimligt att hänga kvar. Jag tror att 100 st ERMs i dagens form skulle ha god chans att överprestera det kommande året. Men visst, det är inget fantastiskt case till dagens värdering.

      Sedan att jag inte skulle köpa till dagens värdering men ändå väljer att behålla kanske också kan tyckas vara lite irratlionellt. Men jag tror som sagt var att väntevärdet på en grupp ERMs är god och att alternativet cash är sämre.

      Gilla

      • Om värderingen är inom vad backtesterna och därmed er investeringsmodell säger så är det klart behåll är rätt beslut. Jag tror också att en diversifierad portfölj av ERM:s är bra att äga ur ett avkastningsperspektiv. Ack så tråkigt bolag men sannolikt rolig aktie 🙂

        Gilla

        • Vi har testat många varianter, och klart är ju att desto billigare och desto högre F-Score, desto högre väntevärdesavkastning. Men våra ”grund-backtests” var P/NCAV 4 och de presterade väl. Men som sagt var, hade det funnits mängder med P/NCAV 0,75x och F-Score > 4 case hade jag sålt ERMS och köpt något annat 🙂

          Gilla

Kommentera

