Exacompta Clairefontaine – Ett år senare

Nu har det gått ett år sedan Exacompta Clairefontaine (EXAC) fick en plats i min portfölj. Det har varit ett relativt sömnigt börsår för ett sömnigt bolag. Men verksamheten har utvecklats positivt och bolagets omsättning har ökat med 5 % det senaste året. Utöver det har bolaget redovisat ett kraftigt förbättrat resultat, €11,4M mot föregående års €4,3M.

logo_exac

Kursmässigt har det inte hänt särskilt mycket under det senaste året. Likviditeten i aktien är otroligt låg och kursen har studsat i intervallet €56-82/aktie. I våras fick även aktieägarna en utdelning om €1,5/aktie. Detta var att förvänta då de nu delat ut pengar till aktieägarna under tio år i sträck.

Nu till den viktigaste frågan, förtjänar EXAC att ligga kvar i min portfölj eller är det dags att likvidera positionen för att placera kapitalet på annat håll? Då kursen är kvar i nivå med föregående år och bolaget utvecklats positivt har det inte skett någon uppvärdering att tala om. Till kursen €64,5 handlas aktien till 0,68x NCAV. EXAC har även för tillfället ett starkt F-Score om 7. Jag ser därmed ingen anledning till att likvidera min position utan kommer att låta den ligga kvar i min portfölj ytterligare ett år.

EXAC har ett extremt sömnigt bolag som drivs av den femte och sjätte generationen av grundarfamiljen Nusse. Det är inte att förvänta sig att värden ska realiseras snabbt i sådana här fall. Att Rella blev en så lyckad affär som det blev tror jag i mångt och mycket beror på väldigt god timing. Det kunde lika gärna ha tagit många år till innan de värdena realiserades. Nu säger jag inte att EXAC är ett franskt Rella. Det är det inte, Rella var ett betydligt bättre case. Men likheterna finns där och jag känner mig trygg med att jag som aktieägare i EXAC har en andel i värden som vida överstiger det jag betalat för dem.

Disclosure: Jag har en position i EXAC. 

Mer läsning:

Analys av Exacompta Clairefontaine

2 thoughts on “Exacompta Clairefontaine – Ett år senare

Kommentera

