Tecumseh Products – Plötsligt händer det

I likhet med Books-A-Million (BAMM) är Tecumseh en annan av mina mest kvantitativa positioner. Det är en del av min portfölj med P/B-case eller tillgångsbolag. Det är aktier som handlas till ett lågt P/TB, har ett starkt F-Score samt har några till egenskaper som historiskt sett gett en mycket god grogrund för en god avkastning på gruppbasis.

TECU

Jag brukar inte skriva något om dessa, men nu har det kommit ett bud på bolaget vilket gör att jag får avvika från uppsatt ettårsregel och ta en titt på läget. I fallet BAMM såg många aktieägare budet som ett skambud och den nyheten var kanske ingenting som var värd att fira. I fallet TECU är det dock annorlunda. Igår stod kursen i $1,96, idag kom nyheten om att bolaget ska förvärvas av Atlas Holding och Mueller Industries för $5/aktie. Detta är ett premium om 155 % jämfört med gårdagens kurs. Det är något värt att fira, givet att man kom in hyfsat långt under dagens budkurs.

Detta är givetvis väldigt trevligt att bemötas av som aktieägare. Dock är TECU endast en del av en väldiversifierad portfölj, så dagens uppköp är på inget vis livsförändrande. Men det är trevligt av många anledningar.

  • Det blev en mycket god affär.
  • Att en extern part vill förvärva bolaget långt över min inköpskurs är ett tydligt facit på att aktien var undervärderad vid inköpet.

Just punkt två är nog lätt att underskatta. Det finns förmodligen få bättre tecken på att investering var god vid inköpstillfället än det faktum att bolaget sedan förvärvas till en långt mycket högre kurs. Jag kommer nog skriva något lite längre inlägg om det i framtiden.

Förvärvet förväntas vara genomfört under årets tredje kvartal. I dagsläget handlas aktien till $4,97 och det är endast en mycket liten uppsida kvar i att vänta in att bli utlöst till $5. Det verkar dock – likt i BAMM – ha dragits igång en undersökning gällande huruvida utköpskursen är rättvis eller ej.

Frågan är då vad jag ska göra med min position. Som jag ser det finns det fyra (fem) scenarier:

  • Jag skjuter ut mig nu och får $4,97/aktie
  • Jag väntar in förvärvet och det går igenom, jag får $5/aktie
  • Budkursen höjs efter utredningen, jag får ~$5-7/aktie (endast spekulationer)
  • Budet faller. Aktien rasar ner till tidigare $2/aktie.
  • En mängd gråa och svarta svanar jag inte kan förutse.

Uppsidan i att vänta in $5/aktie är väldigt liten, 0,6 %. Att vänta ett kvartal för 0,6 % känns mycket ovärt, speciellt med tanke på den risk jag utsätter mig för i jämförelse med att sälja idag. Så för att en inväntan ska vara ett vettigt alternativ bör det finnas en okej uppsida i väntevärdet från budutredningen.

Min gissning är att den där typen av utredningar relativt sällan leder till att budet höjs. Att sedan försöka bedömma någon form av väntevärde för en sådan utredning känns mer eller mindre hopplöst. Det skulle bara bli en gissning. Att sitta kvar av den anledningen känns därför väl spekulativt för att det ska vara ett rimligt alternativ. Det enda som kan tala för att det kan vara vettigt är att även till dagens bud med en premie om ~155 % är aktien lågt värderad. Baserat på senaste kvartalsrapporten handlas aktien idag till 0,69x P/TB. Det är fortfarande en lågt värderad aktie.

Det är inte ett helt lätt beslut att ta. Men allt som allt upplever jag det som absolut rimligast att sälja idag. Att hoppas på ett höjt bud tycker jag känns lite som den klassiska liknelsen med att försöka plocka de sista centen framför en bulldozer. Min strategi går ut på att köpa lågt värderade aktier som över tid och som grupp förväntas prestera väl. Min strategi är inte att få ett bud och sitta kvar i båten för att hoppas på att budet höjs.

Jag har därför nu sålt min position i TECU. Det blev en fantastiskt bra affär. TECU fanns endast i min portfölj i strax över fyra månader och avkastningen i svenska kronor blev 80,6 %. Utan valutaeffekter blev även avkastningen mycket goda 81 %.

Disclosure: Ingen position.

Mer läsning:

Tecumseh Products Enters Into Definitive Agrement To Be Acquired – PR Newswire

Levi & Korsinsky Notifies Shareholders of Tecumseh Products – MarketWatch

4 thoughts on “Tecumseh Products – Plötsligt händer det

Kommentera

