Familjen Anderson har lagt ett bud på Books-A-Million

Books-A-Million (BAM) är en av mina mest kvantitativa positioner. Det är en del av min portfölj P/B-case, eller tillgångsbolag som Värdepappret kallar dem. Ett mycket bra ord för det hela tycker jag och något jag kommer att börja använda istället för ”P/B-case”. Det är aktier som handlas till ett lågt P/TB, har ett starkt F-Score samt har några till egenskaper som historiskt sett varit gett en bra grogrund för en god avkastning på gruppbasis.

BAMM

Jag brukar inte skriva något om dessa då de är relativt små positioner och vars intresse för mig egentligen endast finns på gruppbasis. Jag har ingen större tro på enskilda aktier i den här delen av min portfölj utan anser att den delen bör ha goda förutsättningar för att prestera väl som grupp över tid. Men nu har familjen Anderson lämnat ett bud på bolaget samt att det startats en undersökning huruvida det budet är orimligt lågt eller ej. Av de anledningarna kände jag att det var rimligt att ta en liten närmare titt på läget.

BAM är ett ganska risigt bolag med en medioker historik. Det säger sig självt att en bokhandlare inte har den perfekta affärsmodellen år 2015 när Amazon sakta men säkert tar över världen. Det är bara att gå till sig själv. Det är i princip endast på flygplatser jag köper böcker i butik, i övrigt sker all min konsumtion av böcker online.

BAM handlas idag till P/TB 0,46 och EV/EBIT (TTM) 19,9. Sett till intjäningen handlas aktien högt och även sett till tillgångarna är det inte extremt attraktivt om leasingen tas med i beräkningen. Bolaget har dock redovisat positivt resultat under åtta av de senaste tio åren samt positivt fritt kassaflöde under sju av de senaste tio åren. Dock hade de senaste åren sett lite sämre ut än genomsnittet.

Nåväl, till det intressanta – budet. Familjen Anderson har gett ett bud om $3,25/aktie. Idag står aktiekursen i $3,17. Det finns alltså en uppsida om 2,5 % i att vänta in att budet ska gå igenom. Huruvida det är värt att vänta in de här sista 2,5 % beror dels på hur lång tid det är kvar tills budet gått igenom, och dels på hur säkra vi bedömer oss vara på att budet faktiskt kommer att gå igenom.

Så vitt jag kan se finns det i dagsläget ingen information om när förvärvet kan tänkas ske. Det är alltså oklart hur länge jag kommer att behöva vänta för att plocka upp de sista centen från den här affären.  Huruvida budet kan falla eller inte har jag ingen insikt i alls. Något som dock är intressant är den undersökning som inletts gällande om budet är rimligt eller ej för aktieägarna. Eftersom familjen Anderson kan bolaget utan och innan är det nog inte orimligt att de försöker plocka på sig resterande del av bolaget nu när aktiekursen historiskt sett är mycket låg. Det är nog rimligt att anta att det inneboende värdet för en kontrollägare är en bra bit över $3,25.

Men till det viktiga, vad bör jag göra med min position? I dagsläget väljer jag att sitta still i båten och invänta mer information. Dels vill jag veta hur lång tid jag kan tänkas behöva vänta för att lösas ut till $3,25. Dels är det nog inte orimligt att det finns utrymme för ett något högre bud givet den undersökningsprocess som dragits igång.

För mig ser det ut att bli en hyfsat bra affär. Eller ja, en riktigt bra affär på årsbasis. Jag har endast ägt BAM i ca två månader och så länge budet går igenom och inte drar ut på det hela alltför länge kommer den annualiserade avkastningen bli mycket god.

Disclosure: Jag har en mindre position i BAM.

Mer läsning:

Investor Investigation of Takeover of Books-A-Million – OCTA Finance

Books-A-Million’s $21M Deal to Go Private – MarketWatch

5 thoughts on “Familjen Anderson har lagt ett bud på Books-A-Million

  • I owned BAMM three or four years ago and a similar thing happened. The Andersons made what I thought was an offer at a price way under intrinsic value (I don’t know if that’s the case today). It didn’t go through, but I decided to sell BAMM, thinking that the company wasn’t cheap enough to justify investing alongside a management that had shareholding control and wanted to forcibly buy the rest of us out for little money. I think the company and the Andersons also had some suspicious related-party transactions, but don’t remember the details.

    Gilla

    • Thanks for the comment Juan! Very interesting information. Might change the situation for me a bit. I have to think a little about it, but I didn’t see the risk of the bid falling through as very high, but now it seems that I might have underestimated that. If so the downside might be a bit bigger than I thought.

      True, it isn’t that of an attractive valuation. It is a cheap stock overall, but it is not screaming cheap.

      Gilla

Kommentera

