Boss Holdings – Ett år senare

Nu är det ganska exakt ett år sedan Boss Holdings (BSHI) fick en plats i min portfölj. Igår avvecklade jag min position. Den här försäljningen var lite speciell. Jag sålde inte BSHI för att aktien inte längre uppfyllde våra kriterier sett till P/NCAV och F-Score. Jag sålde BSHI för att jag inte kunde beräkna värdering eller F-Score.

produkter_bshi

Av alla net-nets som varit och är i min portfölj är BSHI den som varit mest ”dark”. För ett år sedan fanns det endast några rapporter på bolagets hemsida. Ingenting fanns på EDGAR eller OTCMarkets.com. För ett år sedan var informationsflödet från bolaget mycket bristfälligt. Idag existerar inget informationsflöde.

Först och främst är det som svensk inte möjligt att besöka bolagets hemsida. För att över huvud taget försöka få tag i några rapporter måste man gå via proxy. Mycket märkligt. Sedan har bolaget ingen IR-sida längre utan hemsidan är endast till för bolagets kunder. Detta ser jag i regel som något positivt. Det är knappast något bolag som försöker haussa upp aktiekursen. Men jag är inte bekväm med att ha bolag i min portfölj om jag inte ens kan få se en balansräkning emellanåt.

Gissningsvis är BSHI en net-net än idag, men jag behöver mer än en gissning för att låta aktien ligga kvar i min portfölj. Av den anledningen har jag alltså nu sålt BSHI. Det blev en hyfsat bra affär, dock mestadels på grund av valutaeffekter. Oaktat valutaeffekter blev ettårsavkastningen 2,5 %. I svenska kronor sett blev avkastningen 20,4 %.

Av de net-nets jag ägt har BSHI varit ett av de lustigaste bolagen. En otroligt spretig verksamhet med mobiltelefontillbehör, hälsoprodukter till husdjur och partyballonger. Fick mig några goda skratt när jag analyserade bolaget och det är roligt att den lilla vända jag hade med aktien gav ett positivt resultat.

Disclosure: Ingen position.

Mer läsning:

Analys av Boss Holdings

5 thoughts on “Boss Holdings – Ett år senare

    • Hallå! Jag har läst studier som granskat den kortsiktiga effekten av ”go dark”-information. Kursen sjunker i snitt med 10 %. Men det är vid själva tillfället. Jag har inte sett någon som studerat längre perioder.

      Sedan finns det flera varianter av att gå dark. En del OTC publicerar rapporter till SEC. Vissa skickar bara upp dem på OTCMarkets.com. Vissa lägger bara upp rapporter på sin egen hemsida och vissa lägger inte upp rapporter alls. De sistnämnda bolagen skickar endast rapporter fysiskt till de aktieägare som hör av sig.

      – NYSE/NASDAQ -> OTC
      – OTC + SEC -> OTC
      – OTC -> OTC (utan rapporter men med rapporter på hemsida)
      – OTC (rapporter på hemsida) -> OTC (endast postrapporter)

      Jag tror dock att anledningen till att de går dark på något vis oftare har att göra med att det är affärsmässigt rimligt än att de ska dölja något. Att noteringskostnaderna är oskäliga för vad de får ut. Är marginalerna tunna kan de ev. dubbla årsvinsten genom att gå dark.

      Gilla

  • I spoke to the company a few weeks ago. Thought you may be interested in what they had to say: ” Thank you for your inquiry. The Quarter 4 and 2014 Financials are completed and being reviewed. We are expecting to post them to our website by mid-July. Sorry for the delay.”

    Gilla

Kommentera

