Orbit International – Ett år senare

Nu har det gått ett år sedan Orbit International (ORBT) fick en plats i min portfölj. Det har varit ett händelserikt år. Som jag skrev tidigare har Elkhorn Partners bara fortsatt att dammsuga upp det mesta av likviditeten i aktien. Utöver det har bolaget avnoterats och handlas numera på otc-listorna. Något som jag i det stora hela ser som positivt även om det kortsiktigt ger en negativ effekt på aktiekursen.

logo_orbit

Under året har bolagets omsättning minskat från ~$25M till ~$19M. ORBT redovisar fortfarande röda siffror på sista raden men de är något lägre än föregående år. Dessvärre har detta lett till att bolaget bränt NCAV såväl som eget kapital. Aktiekursen har dock trots detta utvecklats positivt under året. Idag handlas aktien till $2,92. Detta medför att ORBT i dagsläget handlas över NCAV, till 1,9x NCAV för att vara exakt.

Detta besvarar alltså frågan huruvida ORBT ska få vara kvar i portföljen ytterligare ett år eller om positionen ska likvideras för att låta kapitalet sättas i bättre arbete på annat håll. Trots att ORBT har ett hyfsat F-Score om 6 har jag alltså sålt av min position. Aktien är helt enkelt inte lågt värderad nog för att rättfärdiga en position i dagsläget.

Trots avnoteringen blev det ett mycket fint år ur ett avkastningsperspektiv. Oaktat valutaeffekter blev ettårsavkastningen 12,7 % och efter valutaeffekter blev den 37,3 %. Våra amerikanska net-nets har sannerligen varit dopade ur ett avkastningsperspektiv det senaste året tack vare dollarns utveckling.

Jag kommer dock fortsätta bevaka ORBT. Jag ser gärna att aktien finns i min portfölj igen någon gång i framtiden.

Disclosure: Ingen position.

Mer läsning:

Elkhorn Partners Dammsuger upp all likviditet i ORBT

Analys av Orbit International

—————————————-

Vad är din syn på Orbit International?

3 thoughts on “Orbit International – Ett år senare

Kommentera

