Aller förvärvar Rellas aktier i Aller Holding

Igår skickade Rella ut ett pressmeddelande om att Aller har visat intresse för att köpa samtliga Rellas aktier i Aller Holding för 1 772 MDKK. Detta gjorde givetvis marknaden mycket nöjd med läget och aktien handlades idag upp 56 %. Planen är att Rella ska sälja sina aktier och därefter likvidera bolaget och skifta ut kapitalet till aktieägarna. Något som både kan ses som en mycket god nyhet och som en lite sämre nyhet.

2015

Jag har haft Rella i min portfölj sedan november 2013 och det ser ut som att det hela kommer att bli en mycket god affär. Det är även en mycket förvånande affär. Allers struktur – med Rellas röstlösa aktier – har varit en stor anledning till att bolaget konstant varit undervärderat och en mycket god anledning till att det även skulle vara det framgent. Att Aller skulle köpa Rellas aktier till en stor premie är ingenting jag hade förväntat mig.

Jag tycker dock det är rationellt för båda parter. Allt som allt tycker jag dock att Aller gör en mycket bättre affär än Rella, men vi aktieägare i Rella har haft ett rejält underläge och jag kan åtminstone vara någorlunda nöjd. Jag förstår om någon sätter kaffet i halsen när jag uttrycker mig så här. Hur kan man skriva att man åtminstone får vara någorlunda nöjd när man får en uppvärdering om 56 % på en dag? Svaret är att det är skillnad på pris och värde. Även om Rellas aktieägares positioner idag värderas mycket högre än vad de gjorde igår är deras inneboende värde enligt mig fortfarande en bra bit högre än dagens kurs.

Rella har på sätt och vis varit något av en gisslan hos Aller. Rella har varit majoritetsägare men helt utan kontroll, en mycket svag position att befinna sig i. Bolagets framtid står och faller på hur minoritetsägarna agerar.

Trots dagens uppvärdering har jag inte sålt mina aktier. Aller har bjudit  77 DKK och jag känner mig relativt trygg med att affären kommer att gå i hamn. Det finns alltså ytterligare ~5,5 % att hämta på några månader. De är dock inte riskfria 5,5 %, det ska man ha klart för sig. Men jag tycker att det ligger i båda parters intresse att affären ska gå igenom och ser inte riktigt någon tydlig anledning till att den ska falla samman. Jag kan också tycka att det är Aller som gör den bästa affären och även om det bör vara osannlikt så tror jag att om något så borde budkursen ha potential att höjas.

Även om aktien värderats upp kraftigt så handlas den fortfarande absolut inte till en hög värdering. Bara Rellas andel av Allers kassa och värdepapper är högre än det totala budet Aller gett. Dock har jag då inte justerat för skulderna, men de härrör till mångt och mycket rörelseverksamheten samt fastigheterna som jag då inte satt något värde på. Till dagens pris så skulle jag nog säga att Aller får all form av rörelseverksamhet gratis och förmodligen ett gäng fastigheter på det. Rellas del av Allers portfölj och fastigheter (till bokförvärde) är ca 2 300 MDKK, hela 30 % högre än dagens bud. Det priset sätter ett negativt värde på en lönsam rörelseverksamhet. Högst orimligt.

Det är en väldigt delikat situation för Aller. De har full koll på tillgångarna de köper och de får köpa dem till en relativt stor rabatt. Det är som att få köpa loss en partner i ett familjebolag som man kan bättre än sin egen ficka till en rabatt mot likvidationsvärdet. En sån affär vill man göra. Rellas intresse är också att affären sker. Rella har funnits sedan i början av 90-talet och de har provat att försöka påverka Aller den ”vanliga vägen”. Det har inte gått. Detta kan ses som ett naturligt avslut för båda parter. Dessvärre känner jag att vi blir lite snuvade på konfekten i det här fallet.

Jag är givetvis mer än nöjd med att få ~70-80 % avkastning på ~1,5 år. Det är en fantastiskt bra affär, inget snack om den saken. Jag blir även hellre utköpt till ett ”snikpris” av Aller idag än får ett rättvist pris om 10 år och en konstant låg värdering fram tills dess. Men i slutändan handlar det ändå om vilket värde man ger upp för det man får. Om jag blir utlöst till 77 DKK per aktie har jag blivit rikare i likvida mått mätt, men blivit fattigare sett till det totala värdet jag har en andel av.

Hur ser du på dagens situation i Rella?

Mer läsning:

Rellas pressmeddelande

An unexpected catalyst for Rella Holding – Alpha Vulture

Rella Holding – Ett år senare

Uppföljning Rella Holding

Analys av Rella Holding

13 thoughts on “Aller förvärvar Rellas aktier i Aller Holding

  • Väldigt bra sammanfattat som vanligt. Har inte mycket att tillägga förutom att tacka för alla fantastiska analyser, du har en analytisk förmåga som är som klippt och skuren för net-net-branschen.

    Känns nästan som fusk att ta rygg på det här viset, så jag ska försöka ta mig tid framöver att fördjupa mig ytterligare i lite egna idéer (även om jobbet allt som oftast får en högre prio).

    Om vi någon gång skulle stöta på varandra, så får jag dock bjuda på en god middag eller öl. Dagens uppgång i portföljen lämnar gott om utrymme för det 🙂 Tack och lycka till framöver!

    Gilla

    • Tack för de vänliga orden Cleas! Härligt att höra att de uppskattas! Vore trevligt med en middag eller en öl, kaffe eller liknande en vacker dag! 🙂

      Gilla

  • Ja, det känns dumt att sälja nu under 77DKK när hela processen förmodligen kommer gå rätt fort, har mycket svårt att se att budet inte går igenom. Räknar man årlig avkastning så blir det ju upp mot 20% man ger bort om man säljer på 73. Vet du om det blir några skattetekniska konsekvenser av likvidationen antingen som privatperson eller för Rella som motiverar att man säljer innan likvidation? Har aldrig äga något bolag som likviderats tidigare så jag vet inte hur det räknas, det räknas inte som en utdelning där det dras källskatt om jag äger det i en kapitalförsäkring på Avanza?

    Gilla

    • Hej Henrik,

      Mycket bra inflikning där, jag har inget svar på den frågan men är verkligen något som måste undersökas. Tack! Kanske skriver ett inlägg om det sen när jag blivit klokare. Har du förstått vad som gäller får du också gärna återkomma.

      Gilla

      • Håller med om bra inflikning, tack! Google gav inget bra svar men Avanza var bemötande nog att ge en indikation när jag frågade:

        ”Vid tidigare uppköp har en skatt om 27% debiterats kund. Vi kan dock inte ge detta som ett generellt svar eftersom vi inte sett villkoren för denna företagshändelse ännu.”

        Med denna osäkerhet, så väljer jag ändå att sälja mitt innehav till nuvarande kurs. Jag har Rella i en ISK och osäkerheterna kring källskatten gör att de extra 5 procenten inte känns värt risken.

        Liked by 1 person

        • Tack för svar Jonas och Claes. Ja vi får ju helt enkelt kolla upp det där när det klarnar. Jag ser dock ingen panik med att sälja det kommer finnas gott om tid och om det är så att man behöver betala källskat så får man väl sälja till marknaden till 76 eller nåt liknande dagen innan likvidation, det brukar alltid finnas större aktörer som gillar att göra sådana arbitrage affärer.

          Gilla

  • Grattis till en fin uppgång! Jag valde att avstå från Rella vilket var ett dyrt misstag sett i retrospekt.
    Anledningen till att jag valde bort bolaget då var rösträttsproblematiken, och att Aller visat ringa intresse att bry sig om aktieägarna i Rella om man kollar historiskt. Vad har jag lärt mig? Jo, även om det finns osäkerhet kring uppsidan så var nedsidan begränsad i Rellas fall. Jag borde ha tagit denna ”gratisoption” istället för att lägga för stor vikt vid hur uppsidan materialiseras.

    En annan sak jag noterar är även vikten av tålamod. Du köpte bolaget i nov 2013, hade du resonerat kring en viss tidsram för hur länge du skulle behålla bolaget? Givet att caset såg lika attraktivt ut år för år men Aller envisades med att inte dela med sig av värden på balansräkningen

    Gilla

    • Hej rwiman,

      Alltid lätt att vara efterklok. Nu råkade det bli det här utfallet, men det känns som ett mycket tursamt utfall och långtifrån något som man kunde vänta sig så här snabbt.

      Men som du säger är det alltid svårt att sätta rätt vikt vid olika variabler. Det är lätt att ”anchora” sig fast vid någon specifik punkt man inte gillar med ett case, och låta den väga väldigt tungt. Kanske oproportionerligt tungt ibland.

      Bra fråga. Jag tror att så länge både bolagen fortsatte med återköpen hade jag hängt kvar väldigt länge. Det var ändå en liten minikatalysator igång hela tiden som ökade mitt värde per aktie där. Så givet att den saken förändrades och att Aller fortsatte prestera helt okej hade jag hängt kvar på obestämd tid.

      Gilla

Kommentera

