Gullberg & Jansson – Ett år senare

Nu är det ca ett år och två månader sedan jag tog in Gullberg & Jansson i min portfölj. Eftersom jag nyligen gjorde en uppföljning kommer detta inlägg mestadels behandla dagens värdering och den information som kommit ut sedan min uppföljning. För att läsa mer om G&J se min analys av Gullberg & Jansson samt Uppföljning Gullberg & Jansson.

logo_gj

För ca ett år sedan tog jag in G&J i min portfölj och mitt GAV var 2,01 SEK. G&J handlades då till 0,61x NCAV. Jag sålde under slutet av 2014 min position till kursen 3,28 SEK. Det blev en mycket god affär med en avkastning om 63,2 %. Dessa ettårsuppföljningar brukar behandla om aktien ska få stanna kvar i min portfölj eller inte. Den här blir lite annorlunda då det nu var ett tag sedan jag sålde iväg mina aktier.

Men vad har då hänt sen sist jag tittade på G&J? Sedan min förra uppföljning har G&J skickat ut några pressmeddelanden om nya marknadssatningar samt insiderköp. G&J har satsat på att ta sig på nya marknader; Storbritannien, Frankrike, Spanien samt ej nämnda länder i mellanöstern. För ett bolag av G&Js storlek känns det här minst sagt som mastiga planer. Det är lätt att snabbt ställa sig tveksam till detta på grund av bolagets storlek och att fundera på om det är någon form av ”empire building” på gång. Men jag tror inte riktigt att det är fallet. G&Js affärsmodell är ganska tillväxtvänlig jämfört med om till exempel KABE, Svedbergs eller Fenix Outdoor skulle inta nya marknader.

Insiderköpet då? Det var Magnus Vahlquist som ökade sitt innehav till 10 % av de utestående aktierna. Insiderköpet har dock inget signalvärde över huvud taget, om det säger något så visar det att Vahlquist möjligtvis har ett lättare tvångssyndrom och gärna vill se jämna siffror i sin depå. Han ökade från 597 111 aktier till 600 000. Jag har dock full förståelse för den ökningen, dels ser – och känns – det betydligt bättre med släta 600 000 istället för 597 111 och dels så kanske hans position blir något mer likvid om han skulle vilja sälja hela sitt block någon gång i framtiden. Det senare är dock kanske något tveksamt, jag kan egentligen inte motivera att det skulle vara lättare att sälja 600k aktier än 597k.

Resultat- och omsättningsmässigt har bolaget utvecklats mycket starkt det senaste året. Omsättningen ökade med hela 44 % under 2014 vilket är otroligt starkt. Även resultatet vändes till positivt. Resultatet var dock nedtryckt under 2013 på grund av nedskrivningar. För mer information, se G&Js bokslutskommuniké.

Försäljiningslyftet ser jag som mycket positivt. Jag talade med G&Js vd Alex Molvin i höstas och fick en inblick i hur vissa bolag av den här storleken ibland kan fungera. Att exempelvis ett försäljningsbolag som omsätter 20 MSEK i princip kan dubbla omsättningen utan att det påverkar bolagets kostnader särskilt mycket. Det ligger mycket marginal i de extra 20 miljonerna försäljning. Detta är rimligt med tanke på att det kanske som minimum krävs 6-7 personer för att hålla igång alla funktioner ett bolag i 20-miljonerklassen kräver. Ett bolag som omsätter 40-50 MSEK har kanske inte så mycket större behov. Detta gäller givetvis inte alla bolag, men vissa affärsmodeller som är skalbara inom vissa intervall. Det känns inte helt orimligt att G&J har mer att ge här. Om de får fart på försäljningen ännu mer under 2015 tror jag det kan kan göra en stor förändring på sista raden jämfört med de senaste åren.

Så hur värderar Mr. Market G&J idag? G&J handlas idag till P/NCAV 1,08 och har ett F-Score på 5. G&J handlas dock till EV/Sales på 0,40 vilket är mycket lågt om de kan hålla uppe tillväxten samt lönsamheten. Även om G&J inte är någon net-net idag är det möjligt att det är ett fantastiskt tillväxtcase till dagens kurs. Det handlas billigt mot försäljningen, har positivt momentum i resultatet och drivs av en enligt min uppfattning mycket skicklig företagsledare. Men jag köpte G&J som en net-net och säljer den som en net-net. Jag är inte på jakt efter lågt värderade tillväxtcase där åtminstone en relativt ljus framtid krävs för att affären ska bli hyffsad. Jag må vara lite trångsynt på den punkten och kanske lämnar jag här en del pengar på bordet. Men jag känner att G&J i dagens form inte riktigt ligger inom min kompetenscirkel. Det är i de här situationerna jag tror att det är mycket givande att ha en del kvantitativa variabler att luta sig tillbaka på. Att med lätthet kunna checklista sig själv, och när jag gör det så är G&J ingen aktie som för närvarande ska befinna sig i min portfölj.

Vad är din syn på Gullberg & Jansson?

4 thoughts on “Gullberg & Jansson – Ett år senare

  • Jag tyckte inte om att hela kassan verkar ha använts för att bygga lager (tolkar jag räkenskaperna som). Har du någon tanke kring det?

    /AN

    Gilla

    • Tyvärr inte AN, iom att G&J inte blir kvar i min portfölj har jag inte gjort någon djupanalys av läget. Men det känns väl rimligt att de behöver bygga lager mtp expansionsplanerna.

      Gilla

      • Jo iofs, jag tänkte att expansionen var mer på planeringsstadiet, men jag tolkade kanske fel.

        Jag gillar ivf satsningen på pooltak med viss innovation inbyggd. Imponerande att de utvecklat detta själva. Är sugen på att ”ta en stek”, som Börspodden skulle ha sagt, men blir något skeptisk inför den aggressiva och spretiga expansionen. Vad är det du menar gör affärsmodellen tillväxtvänlig?

        /AN

        Gilla

Kommentera

