Rottneros utdelningshistorik

Jag har sedan lite över ett år sedan en mindre position i Rottneros. Det var ett av mina första ”P/B-case” och positionen har utvecklas otroligt väl, långt över vad jag någonsin kunde förväntat mig. Den 12/2 gick bolaget ut med information om att de skulle återuppta utdelningen samt föreslog en extrautdelning om 20 öre per aktie. Detta mottogs väl av Mr Market och aktien skickades upp ytterligare ~5 % på nyheten.

rottneros

Jag publicerade aldrig någon analys av Rottneros när jag tog min position men kollade ganska noggrant på bolaget. Den här extrautdelningen fick mig att tänka tillbaka på bolagets utdelningshistorik som i mina ögon inte är någon vacker historia. Vid första anblick kan den kanske se vacker ut, bolaget har delat ut pengar under 16 av de senaste 18 åren. En historik inte alla börsbolag kan stoltsera med.

Problemet är att de i mina ögon inte riktigt har haft råd med detta. Sedan 2001 har de totalt sett – med årets föreslagna utdelning – delat ut 458 MSEK till aktieägarna. Under samma tidsperiod har de redovisat ett negativt resultat om 646 MSEK och ett negativt fritt kassaflöde om 467 MSEK. Dessa finansierade fram till 2009 med att sakta men säkert försvaga balansräkningen. Bolagets soliditet sjönk årligen på grund av att de delade ut mer kapital än vad verksamheten skapade.

Eftersom Rottneros hade en soliditet om 73 % i början på 2000-talet kan detta sägas vara helt i sin ordning. Kanske var 73 % långt ifrån en ”optimal” kapitalstruktur för bolaget och kanske hade bolaget för mycket oanvänt kapital på sin balansräkning. Dessvärre slog finanskrisen till och bolaget tvingades genomföra en större nyemission.

Det är detta jag har lite svårt för, att skifta ut kapital till aktieägarna som blir beskattat för att sedan ta in nytt kapital från samma aktieägare som förminskas genom emissionskostnader. Nu fungerade det inte exakt så i det här fallet, nyemissionen skedde genom att fordringsägare fick aktier i bolaget mot kvittning av skulderna. Utöver det åker aktieägarna på en viss utspädning då nyemissioner sällan sker till höga multiplar utan under tider när de mörka molnen hopar sig som värst. Denna svängdörr blir en kostsam historia för aktieägarna. Dock kan man nog absolut påstå att finanskrisen kanske kan ses som en svart svan och att bolaget inte ska behöva ha exakt alla potentiella utfall i åtanke när de bestämmer sin utdelningspolicy.

Men jag tror att bolagets anrika historia har ett finger med i det här utdelningsspelet. Rottneros har anor från 1600-talet och var åtminstone under 90-talet en stabil utdelare. Min misstanke är att bolaget gick bra under flera decennier innan det och då skiftat ut mycket kapital till aktieägarna. På det här viset har bolaget skapat sig en image om att vara en stabil utdelare. Detta tror jag är något som är svårt att helt släppa om de finansiella siffrorna helt plötsligt inte riktigt längre tillåter det. Precis som att vi människor har mycket svårt att släppa uppbyggda vanor tror jag även att det gäller för bolag.

De senaste 14 åren har de totalt delat ut 458 MSEK samtidigt som de haft ett negativt kassaflöde om 467 MSEK. 14 år är lång tid. Jag kan tycka att de borde ha hunnit justera detta. De pausade dock utdelningen under 2008-2010 samt under 2013.

Personligen är jag dock mycket positiv till årets föreslagna utdelning. Jag ämnar inte äga Rottneros långsiktigt och är gärna med om alla olika typer av kortsiktiga triggers. Kanske är även årets utdelning rimligare än de föregående utdelningarna på 2000-talet. Bolaget har presterat väl de senaste två åren FCF-mässigt och har en mycket stark balansräkning med en soliditet om 77 %. Avslutningsvis har jag även noterat att Gyllenhammar inte längre finns kvar på ägarlistan. Det gick förvånansvärt snabbt för honom att likvidera en position om 10 % med tanke på att Rottneros ändå är ett litet bolag och likviditeten i aktien borde kunna vara ett problem för en storägare.

Disclosure: Jag har en position i Rottneros. 

 ——————————————————————————————————————————————————-

Värdepappret

Jag förmodar att det inte finns någon av våra läsare som missat att bloggkollegorna Aktiefokus, Ägamintid, Småbolag & Undantag och Irvings Investeringar gått samman och skapat en ny e-tidning – Värdepappret. Men om så vore fallet så tänkte jag skriva några rader om den nya tidningen. Idag är sista dagen för deras öppningserbjudande där man kan köpa en helårsprenumeration till 25 % säkerhetsmarginal mot originalpriset. Jag har genom bloggvärlden lärt känna några av personerna bakom tidningen. Det är mycket trevliga och duktiga personer som jag tycker har skapat en väldigt bra produkt och jag tycker att det är spännande att det kommit något sånt här ur bloggvärlden. Så det här ser jag mer som samhällsinformation än reklam, därav låter jag vår kära uggla till höger vara kvar trots att den nu får samsas med Värdepappret om marginalen på Värdebyrån.

VPlogo_1rad_450x105_marginaler

Vi har inga ekonomiska intressen i Värdepappret.

4 thoughts on “Rottneros utdelningshistorik

  • Som jag har skrivit på min blogg så har också jag lämnat bolaget till 2.5ggr pengarna. Alla stjärnorna står rätt för tillfället. En cigar butt av klassiskt slag, sådana bolag vill man inte vara i länge. Har jag tajmat försäljningen? Jag har ingen aning var Mr market tar detta bolag…

    Gilla

    • Japp såg du realiserade en väldigt fin affär där, grattis! 🙂 Jag sitter kvar i båten till min nästa ettårsdag, men Rottneros känns absolut som en lite obekväm ”het potatis” just nu så jag hoppas att det här håller i sig fram tills dess.

      Gilla

  • Tack för omnämnandet och kul att du kallar det för samhällsinformation 🙂

    Angående Rottneros så är det ett bolag som just nu haussas en hel del på Twitter och i forum. Den starka dollarn ska tydligen göra att man går från medioker lönsamhet till strålande lönsamhet och P/E ska tydligen vara omkring 2-3 på den strålande vinsten. Aktien kan säkert ha mer att ge. Själv tittade jag på bolaget omkring 4 kr men köpte inte pga. anchoring bias. 100 % uppgång senaste året var för magstarkt för mig, men där fick jag mig en lärdom som hette duga!

    Angående Rottneros utdelningshistorik så kommer jag direkt att tänka på Deutsche Bank. Nyemission in genom ena hålet och utdelningar ut genom det andra.

    Gilla

Kommentera

