Gyllenhammar marscherar in i värdesverige

Jag stötte för första gången på namnet Peter Gyllenhammar för ca 1,5 år sedan när jag tittade på Rottneros. Jag tyckte direkt att han verkade vara en fascinerande investerare som det var värt att studera lite närmare. Jag tog även vid det tillfället en mindre position i Rottneros som har utvecklats otroligt väl. Anledningen till att jag kände att jag ville skriva ett uppföljningsinlägg om Gyllenhammar är att det skickades ut ett telegram den 9e feb om att Bronsstädet tagit en större position i ett av mina andra portföljbolag – Duroc.

Gyllenhammar kontrollerar nu 6 % av kapitalet och 4 % av rösterna i Duroc. I Duroc har vi något så spännande som ett ”deep value”-case där två av våra förebilder är aktiva på ägarlistan, Gyllenhammar och familjen Stillström (Traction). Traction kontrollerar dock ~52 % av rösterna så det är ingen situation där Gyllenhammar lätt kan kliva in och röra om i grytan själv. Men det är kanske inte heller vad han är ute efter. Det känns rimligt att anta att Gyllenhammars och Stillströms intressen är i linje med varandra. Dock har Traction haft innehavet sedan 1993, så kanske kommer Gyllenhammar in för att få lufta sina tankar om verksamheten, eller så anser han helt enkelt att bolaget står inför en vändning. För att läsa mer om Duroc se mitt inlägg ”Grahams tio kriterier för undervärderade aktier”.

Bronsstädet har varit relativt aktiv i värdesverige det senaste halvåret, något som jag är lite förvånad över. Gyllenhammar har i mångt och mycket hållit sig till Storbritannien på 2000-talet men han verkar nu fokusera mer och mer på Sverige. Jag skulle tippa på att en del av de positioner han nyligen tagit har finansierats genom försäljningen av aktier i Rottneros. Gyllenhammar kontrollerade tidigare 10 % av bolaget och har där gjort en otroligt bra affär.

Något som slagit mig är hur min och Daniels researchprocess ofta gör att vi vid vägens slut stöter på Gyllenhammar på ägarlistan. Av de bolag jag tittat på och haft i portföljen så har Gyllenhammar dykt upp på ägarlistan i JLT Mobile Computers, Scandbook, Rottneros, Leeds Group och Duroc. Jag tror heller inte detta är sista gången det händer.

Gyllenhammars position i Scandbook tycker jag är mycket intressant. Där kontrollerar han nu hela 30 % av rösterna och det ska bli spännande att se vilka förändringar han kommer att genomföra framöver. Jag har inte Scandbook i portföljen men har det på bevakningslistan och följer bolagets och aktiekursens utveckling.

Gyllenhammar har även tagit en position i Latvian Forest (Se Aktiefokus analys), ett bolag jag känner mig mindre bekväm med än de tidigare nämnda. Jag har någon ryssbias (som fördomsfullt nog smittar av sig även på bolag med verksamhet i Lettland) som sitter rätt djupt i mig. När jag tänker på Ryssland tänker jag på hur Peter Cundill sa att när det gällde Ryssland så föredrog han tunga maskiner i form av anläggningstillgångar före likvida omsättningstillgångar. Det var svårare för anläggningstillgångarna att få ben och lämna bolaget. Men jag har Latvian Forest under bevakning och om det blir lite mer attraktivt – kvantitativt sett – är jag öppen för att ta en position.

Gyllenhammar har även en position i brittiska Mallett. En net-net som han delar ägande i med ”deep value”-förvaltaren Jeroen Bos. Den ser ut att handlas relativt attraktivt nu, analys kommer förmodligen inom kort. Avslutningsvis så har Gyllenhammar även nyligen tagit en position i Arise Windpower. Se Hammerinvesting för mer information om det caset.

Vad tror du om Gyllenhammars nya positioner?

Mer läsning:

Vem är Peter Gyllenhammar?

Gyllenhammar satsar på skogsfastigheter – Realtid

Bronsstädet har ökat till 6 % kapital, 4 % röster – Placera

Bronsstädet tar över Accents roll – Realtid

Latvian Forest: Bronsstädet AB största ägare efter aktieförvärv – Aktietorget

6 thoughts on “Gyllenhammar marscherar in i värdesverige

Kommentera

