Coast Distribution System – Ett år senare

Nu är det ganska exakt ett år sedan Coast Distribution System (CRV) fick en plats i min portfölj och det är dags att göra en uppföljning. På finansiell basis har det inte hänt särskilt mycket i bolaget under året. Omsättningen och resultatet på TTM-basis är i nivå med föregående år.

Under 2013 minskade bolagets grundare Thomas McGuire sin position med 20%. Han har under  2014 tillsammans med andra insynspersoner fortsatt försäljningen av sina aktier. I diagrammet nedan (från Gurufocus.com) visar jag insiderförsäljningarna under de senaste två åren, det ger ingen betryggande bild av bolaget.

Insiders_2014

Nu till den viktigaste frågan, Ska CRV vara kvar i min portfölj ett år till? CRV handlas idag till P/NCAV 0,66 så det är fortfarande en attratkivt prissatt net-net. Dessvärre har de finansiella siffrorna försämrats och CRV har idag ett F-Score på 2. På grund av detta har jag valt att sälja av min position för att lägga kapitalet i något mer attraktivt. Jag hade i dagsläget inte köpt en net-net med F-Score 2 och av den anledningen bör jag heller inte behålla en net-net med F-Score 2 bara för att den redan råkar befinna sig i min portfölj.

Totalt sett blev det en mycket bra affär på grund av valutakursförändringar. Vi har haft en otrolig medvid i seglen för våra amerikanska net-nets det senaste året. Oaktat valutakursen så var avkastningen -5 %. Mitt GAV är $3,53 och idag står kursen i $3,35. Efter valutaeffektar blev avkastningen dock goda 26 %.

Allt som allt känns det helt rätt att sälja av positionen och jag är givetvis mycket nöjd med utfallet. CRV är nog en av de sämre net-netsen jag plockat in i min portfölj. Åtminstone har jag den känslan, minns att jag inte riktigt gillade caset när jag köpte in mig. Bolaget hade tydliga problem och insiders hade varit stora nettoförsäljare under det senaste året. Men rent kvantitativt var det en okej net-net och den fick därför en plats i min portfölj.

Jag har den senaste tiden hittat några nya net-nets så kapitalet från CRV kommer förhoppningsvis inte behöva sitta på sidlinjen alltför länge. Mer om dem de kommande veckorna.

Mer läsning:

Analys av Coast Distribution System

10 thoughts on “Coast Distribution System – Ett år senare

  • Har två frågor angående courtage och val av depå. Undrar om detta med tanke på Degiro som gör intåg på svenska marknaden med väldigt låga priser på handel på amerikanska börsen. Vilken nätmäklare använder du och i vilken typ av depå har du dina net-nets i? (Degiro erbjuder endast vanlig aktiedepå)

    Gilla

    • Hej DM,

      Har svårt att se att ett billigare courtage ska överväga de fördelar vi har med ISK/KF. Dessutom verkar det som att det säkerhetsmässigt inte är lika säkert för oss sparare på de där plattformarna jämfört med AV/NN. Dock vet jag mycket litet om detta så kan ha fel på den punkten.

      Men jag använder mig av Avanza och Nordnet, kör mestadels KF för amerikanska net-nets. Finns en stor ”go dark”-risk i att äga net-nets i ISK. Om de väljer att avnotera sig (gå till en otc-lista) åker vi på tvångsförsäljning om vi äger i en ISK, något vi klarar oss från om vi äger i en KF.

      Jag tycker att Avanza är snäppet bättre än Nordnet på det mesta, men NN erbjuder några marknader och funktioner som AV inte gör varför jag har båda.

      Men courtage är viktigt att ta hänsyn till. Det går inte att ta hur små positioner som helst och aktiens likviditet bör också tas i beaktning.

      Hoppas jag svarade på din fråga. För lite mer läsning kring ISK/KF-problematiken, se kommentarsfältet i mitt senaste inlägg om hur Elkhorn Partners dammsuger upp likviditet i ORBT.

      Gilla

  • Hejsan värdebyrån!

    Sitter och knåpar lite med F-score och vem bättre att ställa mina frågor till än er ? 🙂

    Fråga 1: När ni räknar fram F-score undrar jag vilka siffror ni utgår ifrån. Är det siffrorna från den senaste Q-rapporten, TTM eller använder ni årsredovisningarna (2013-2011)?

    Fråga 2: När det gäller fråga 4 (vinstkvalité) för F-score hur gör ni när både de operativa kassaflödet och årets resultat är negativt. Får bolaget trots allt 1 poäng om det operativa kassaflöde är mindre negativt än årets resultat? Undrar även hur ni gör med poänggivningen för fråga 3 när det gäller ROA då årets resultat både nu och då är negativt. Mindre negativt = 1 poäng?

    Fråga 3: Hur ser storleksförhållandena ut mellan era net-net innehav och P/B innehav?

    Tack för en helt fantastiskt bra blogg!

    mvh
    Andreas

    Gilla

    • Hej Andreas!

      Roligt att höra att du gillar bloggen! 🙂

      1) Använder TTM. Originalstudien är baserad på helårsdata och använde så vitt jag kommer ihåg data från årsredovisningen. Men det är 12-månadersdata, så jag beräknar alltid egen TTM-data. Vi går snart in i det bästa F-Score kvartalet dock när alla siffror är serverade 🙂

      2) Känner igen mig i den här problematiken, också funderat på det. Känns konstigt att den kan få en etta trots att båda är negativa. Men jag undersöker bara om CFO är högre än earnings och ger den en etta oavsett om båda är negativa. Jag gjorde även så när jag backtestade F-Score och jag kan inte minnas att Piotroski avvek på något vis i sin originalstudie. Detsamma med ROA.

      3) Bra fråga! Inte undersökt det faktiskt, men ska jag definitivt titta på någon gång. Jag är dock ganska säker på att medianbörsvärdet är betydligt högre för P/B-case än för net-nets. Har inte så många net-nets med börsvärde över 100 MSEK, tror de flesta P/B-casen har det.

      Vänligaste,
      Jonas

      Gilla

      • Tack för dina uttömmande svar, det uppskattas!

        En följdfråga uppkom då jag spanade in CRV på gurufocus. Vad jag kan se räknar de också på TTM men får ett F-score på 3. Inte en avgörande skillnad för att behålla eller ej men vad är det som skiljer sig?

        Gilla

        • Såg det jag med. Jag har för mig att de kör ngn del av f-score på kvartalsbasis men kan ha fel. Kan också ha räknat fel själv, även om jag brukar kontrollräkna

          Gilla

  • Har utvecklingen för Z-score varit lika dålig som utvecklingen för F-score? Undrar också varför du inte beaktar det nyckeltalet ovan utan väljer att endast fokusera på F-score.

    Tack för en utmärkt blogg!
    /Ibbe

    Gilla

    • Hej Ibbe,

      Undersökte inte Z-Score av den anledningen att F-Score redan underkände CRV. Sedan är så vitt jag förstår F-Score betydligt viktigare än Z-Score, så för oss väger det mycket tyngre. F-Score har studerats på flertalet marknader och under olika perioder. Jag har aldrig sett en studie som svart på vitt visat att Z-Score gör stor nytta, förutom originalstudien. Modellen har även ifrågasatts inom den akademiska världen vid ett flertal tillfällen. Vi använder fortfarande Z-Score, men den är inget ben i beslutsprocessen på det viset F-Score är.

      Värdering och F-Score är det som vi fokuserar absolut mest på.

      Roligt att du gillar Värdebyrån! 🙂

      Gilla

Kommentera

