Peerless Systems – Ett år senare

Nu är det ganska exakt ett år sedan Peerless Systems (PRLS) fick en plats i min portfölj och det har varit en mycket angenäm resa. Två dagar innan julafton fick vi aktieägare en tidig julklapp när de gick ut med att bolaget fått ett uppköpserbjudande från Mobius för $7 per aktie. Kursen stack då från $5,38 till $6,85.

peerless

När jag tog in PRLS i portföljen för ett år sedan var det en net-net/cashbox som dessutom kontrollerades av en framgångsrik värdeinvesteringsaktivist. Jag måste säga att PRLS var en av de mest aptitretande net-netsen jag fram tills dess hittat, och det gäller nog även idag. Det var dock väldigt oklart vad som skulle ske för att ta fram de värden som fanns i PRLS. Det är ofta så med net-nets. Värden finns, men det är högst oklart över vad som måste ske de nästkommande åren för att man som investerare ska få god avkastning. Status quo känns som det troligaste utfallet och det är i regel inget bra utfall i net-nets. En anledning till varför net-nets är så svårt.

Åter till PRLS. Jag känner att jag här inte behöver skriva så mycket om vad som hänt mer än förvärvet. För några månader sedan förvärvade PRLS Deer Valley och jag skrev då ett inlägg om det. Sedan dess är det endast uppköpserbjudandet som varit en stor händelse. I samband med uppköpet kommer PRLS bli ett privat bolag och den här gången finns det alltså inget beslut att ta om aktien förtjänar att bli kvar i min portfölj ett år till. Mobius tog det beslutet åt mig.

Hur gick då denna position? Mycket bra. Min gav är $3,63 och avkastningen har således varit 88,7 %. Utöver att avkastningen i absoluta tal blev fenomenal så har jag fått en fin valutamedvind i ryggen under året. Efter valutaeffekter blev avkastningen 124 %.

Jag har för tillfället ingen ny net-net att lägga pengarna i men de gör sig bra i kassan i väntan på nya möjligheter. Det är dock många som närmar sig köpnivåer, vi har för tillfället precis kommit över 100 net-nets/near-nets på vår bevakningslista som vi har ett konstant öga på.

PRLS blev den fjärde net-neten som jag sålt av och jag har hittills haft en bekväm start i net-net-världen, fyra av fyra positioner har gett positiv avkastning och tre har varit riktiga homeruns. Jag är mycket tacksam för att jag fick en bra start men är mer än beredd på att alla positioner inte kommer att sluta så här väl.

Jag ser mina net-nets som enskilda kast med en fördelaktigt ojämn tärning. Väntevärdet är positivt men man slår inte alltid femmor eller sexor. Det är därför viktigt att vara beredd på att det kan komma en rad med ettor och tvåor och då tvinga sig själv att hålla rak kurs.

Avslutningsvis så är PRLS-sagan inte riktigt slut, även om jag nu vänt blad. Levi & Korsinsky är en amerikansk advokatbyrå som startat en undersökning om Mobius underbetalar för PRLS och att styrelsen inte gjort nog med letande av andra potentiella intressenter. Det ska bli spännande att se om det blir något av detta. Kanske lämnar jag här lite pengar på bordet. Men jag har ägt PRLS i ett år nu och den handlas inte längre under NCAV, så för mig är det rätt att sälja trots att det eventuellt finns viss uppsida kvar i caset.

Det här inlägget är skrivet i ja-form, men egentligen borde det vara skrivet i vi-form. PRLS var mitt case, men både jag och Daniel har haft aktien i portföljen. Något som gäller med de flesta net-nets och P/B-case. För att se våra befintliga och sålda ”deep value”-case, se vår portfölj.

 

Mer läsning:

Peerless Systems to be Acquired for $7 per share in cash – Yahoo

Peerless planerar att förvärva majoritetsandel av Deer Valley

Analys av Peerless Systems

Levi & Korsinsky announces an investigation of the board of PRLS

11 thoughts on “Peerless Systems – Ett år senare

Kommentera

