Sammanfattning Värdebyrån 2014

Då har ännu ett år fortlöpt och det är dags för en sammanfattning av 2014. Det har likt 2013 varit ett mycket lärorikt och händelserikt år.

Under året har vi fortsatt vår vandring mot ”deep value”-delen av marknaden och har nu fått ihop en relativt väldiversifierad portfölj med den typen av aktier. För ett år sedan hade jag fem net-nets i min portfölj, idag är den siffran 21 och sedan har jag ytterligare 8 st P/B-case. Det är fortfarande långt kvar tills den här delen av min portfölj är färdigbyggd, men det känns mycket bra att under året ha tagit flertalet steg i vad som för mig känns som rätt riktning. Fem positioner för ett år sedan kunde absolut ses som en liten krydda, 29 positioner idag är en hygglig del av min portfölj och jag är nu i en position där jag kommer att påverkas mer och mer av den här delen av min portfölj.

Den senare delen av 2014 har även använts till att försöka bygga en struktur för det vi gör. Jag och Daniel har fokuserat mycket på att bygga upp någon typ av ”back office” som förenklar vår investeringsvardag. Inspirerade av bland annat Paul Sonkin så arbetar vi ständigt på att optimera våra system för att leta, bevaka och handla med net-nets.

Det är lite omständigt att hålla på med detta och jag tror att det finns någon procents avkastning att hämta genom att ha en effektiv struktur för hur man tar sig an handel och analys. Sonkins tankar om att vara i marknaden varje dag har vi starkt tagit åt oss. Som net-net-investerare måste man vara redo när likviditeten tillfälligt vaknar till. Det är inte alls ovanligt att det tar veckor att ta en position, och om man råkar vara utanför marknaden just den dagen någon vill sälja så är det risk att det dröjer veckor igen tills man får nästa chans.

Under 2013 var Geoff Gannon den som hade absolut störst inverkan på min resa som värdeinvesterare. Jag har lärt mig otroligt mycket av honom och han är sannerligen inte en investerare som växer på träd. Jag har sagt det förut, men i mina ögon är han en nästa generations Michael Burry. Det finns otroligt mycket att lära från Gannons artiklar på Gurufocus.

De gurus och förebilder som haft störst inverkan på mig i år är Guy Spier och Tai Lopez. De två senare har kanske inte rent investeringstekniskt haft samma påverkan på mig som Geoff Gannon. Men de har banat vägen för min jakt på ”wordly wisdom” och jag har lärt mig otroligt mycket av deras syn på världen och deras approach till livet i stort.

Jag kan varmt rekommendera Tai Lopez podcast ”Grand Theory of Everything”. Jag lyssnar på den nästan dagligen och jag känner att den ger mig goda förutsättningar för att göra det Munger talar om i citatet nedan. Det gäller att inte endast utnyttja ränta-på-ränta-effekten för portföljen utan även applicera den på andra delar av livet.

“I constantly see people rise in life who are not the smartest, sometimes not even the most diligent, but they are learning machines. They go to bed every night a little wiser than they were when they got up and boy does that help, particularly when you have a long run ahead of you.…so if civilization can progress only with an advanced method of invention, you can progress only when you learn the method of learning. Nothing has served me better in my long life than continuous learning. I went through life constantly practicing (because if you don’t practice it, you lose it) the multi-disciplinary approach and I can’t tell you what that’s done for me. It’s made life more fun, it’s made me more constructive, it’s made me more helpful to others, and it’s made me enormously rich. You name it, that attitude really helps.”
– Charlie Munger

———————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Nedan är årens inlägg här på Värdebyrån uppradade. Det är med glädje jag ser att Värdebyråns årliga tillväxt på antalet inlägg varit hög. Jag har fetmarkerat Daniels inlägg ”Ett slag för värdeinvestering” som jag tycker är det bästa inlägget vi skrivit i år. Har du inte läst det och är nyfiken på värdeinvestering och/eller net-nets så rekommenderar jag det varmt.

Allmänna inlägg

Net-nets

Studier

Porträtt

Övrigt

———————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Avslutningsvis så är jag mycket nöjd med börsåret 2014. Då tänker jag inte bara på att det rent avkastningsmässigt gått mycket bra, utan mycket på att jag känner att jag fortsatt att ta flera steg i rätt riktning under året, även om min värdeinvesteringsresa delvis ändrat riktning. Jag och Daniel började med att gå i den nya Buffetts fotspår men har mer och mer känt att det är den gamla Buffett samt Graham, Schloss och Sonkin som vi vill följa. Som mindre privata investerare känns det här helt rätt, det känns som att vi har absolut störst chans att ha edge mot Mr Market om vi botaniserar i obskyra net-nets istället för relativt stora kvalitetsbolag. Det är dessutom rent emotionellt sett ett betydligt svårare spel, vilket ger en möjlighet till de spelarna som klarar av den delen av spelet, något jag tror vi har goda förutsättningar för att göra.

Jag vill tacka alla läsare som tagit sig igenom våra mastiga analyser och ibland kanske väl torra akademiska inlägg för att sedan komma med intelligenta och tänkvärda kommentarer. Det ger väldigt mycket att få respons från er läsare och vi har en stor del av vår utveckling att tacka er för. Tack!

 Gott nytt år! På återseende år 2015!

12 thoughts on “Sammanfattning Värdebyrån 2014

Kommentera

