Elkhorn Partners dammsuger upp all likviditet i ORBT

Jag bevakar flertalet av mina net-nets med Google Alerts, SEC Live samt tjänsten SEC FORM 4. En av de net-nets som stuckit ut de senaste månaderna är Orbit International där Elkhorn Partners fortsatt att köpa upp lejonparten av de aktier som varit ute till försäljning. Se diagram nedan för insidertransaktionerna de senaste tre åren.

Screen Shot 12-20-14 at 02.32 PM

När jag tog in ORBT i portföljen i somras kontrollerade Elkhorn 25,3 % av aktierna, idag är den siffran 31,1 % och jag antar att de kommer att fortsätta att öka. Elkhorn har helt klart bra sittmuskler då de inte varit giriga med ordrarna och drivit på kursen under de här åren. De har sakta men säkert ackumulerat mer och mer utan att riskera att kursen skjuter i höjden.

Jag följer detta med spänning och funderar mycket kring deras intentioner samt vad och hur de ser på ORBT. När jag köpte in mig i somras var det till 0,92x NCAV och det är inte den vackraste net-neten jag tagit in i portföljen. Det är svårt att spekulera vad som är på gång men klart är att de ser värden i ORBT som Mr Market kanske inte riktigt har full koll på. Alternativt att de med kontroll kan ta fram värden som Mr Market inte har åtkomst till.

Något som också är intressant är att ORBT avnoterades från NASDAQ (eller om det var NYSE) för någon månad sen och numera handlas på en OTC-lista. Detta ser jag som positivt då det förmodligen kommer att leda till ett högre resultat för bolaget. Noteringskostnaderna är saftiga och kan sänka lönsamheten i microbolag rejält.

Men i vanlig ordning var det inte en smärtfri avnotering. Studier har visat att nyheter om avnotering har en starkt negativ påverkan på den kortsiktiga avkastningen. I genomsnitt faller kursen 10 % i den typen av situationer. I samband med nyheten rasade ORBTs kurs ~19 %. I såna här situationer är det extremt viktigt att som svensk äga amerikanska net-nets i en KF och inte i en ISK. Hade jag haft positionen i en ISK hade jag varit tvungen att sälja på den nyheten, under den absolut sämsta tänkbara tidpunkten. I en KF är det bara att sitta still i båten.

Avslutningsvis ser jag de senaste månadernas insiderköp som extra positivt. Det är inte bara Elkhorn som har fortsatt att köpa utan det är flertalet styrelseledamöter samt vd som ökat, dock mindre positioner. Det ska bli spännande att fortsätta följa ORBT och min årssavstämning är ca ett halvår bort.

8 thoughts on “Elkhorn Partners dammsuger upp all likviditet i ORBT

Kommentera

