Klonar Guy Spiers bibliotek

Jag skrev nyligen ett inlägg om Guy Spiers utmärkta bok ”The Education of a Value Investor”. Jag är som tidigare nämnts både fascinerad och imponerad av Guy Spier, inte bara som investerare utan även som människa. Jag tror att det finns mycket att lära genom att dels studera Spier, och dels studera det han studerar.

Spier och Monish Pabrai talar mycket om ”kloning”. När Pabrai skulle inleda sin investeringskarriär undersökte han vem som historiskt sett presterat bäst och fann Buffett. Han undersökte sedan hur Buffett gjort det och bestämde sig för att försöka klona Buffetts investeringsmetodik.Pabrai klonade Buffett. Spier klonade Buffett och Pabrai. Pabrai har utan tvekan lyckats väldigt bra med klonandet och Spier likaså. Om du inte sett den här videon av Pabrai rekommenderar jag den starkt.

Jag läser mycket böcker och det är något jag känner verkligen har givit mig mycket under åren. Det är dock inte alltid så lätt att hitta guldkornen och rent tidsmässigt är en bok en hyfsat stor investering. Därför tänkte jag att det är perfekt att klona Spiers bibliotek och speciellt de böcker han tycker har gett honom mycket. På de sista sidorna i Spiers bok finns en lista med böcker som på något vis hjälpt honom i sin utveckling som värdeinvesterare och människa. Nedan är en video av Spier där han tillsammans med John Mihajlovic går igenom sitt bibliotek. 

I boken tipsar Spier om böcker inom områdena investering, företagande, ekonomi, spel, litteratur, filosofi, psykologi, vetenskap och personlig utveckling. Jag har läst mycket av de böcker han radar upp inom investering, några av mina favoriter bland dem som inte är standarduppsättningen – Intelligent Investor, You Can Be a Stock Market Genius, Margin of Safety mfl. – är The Manual of Ideas, Buffett: The Making of an American Capitalist, The Essays of Warren Buffett, The Dhando Investor samt Poor Charlie’s Almanack.

Inom de övriga kategorierna finns det betydligt fler böcker som jag inte läst. Några som jag läst och som jag tycker var intressanta är Delivering Happiness, Sam Walton: Made in America, och Influence. Det är ett rejält gäng böcker Spier tipsar om och det kommer att ta ett tag att beta mig igenom listan. Om jag känner att den första delkloningen ger mycket så fortsätter jag och bockar av Spiers boktips.

IMG_0112

Jag har under de senaste åren märkt hur min läsning går i cykler. Under vissa månader läser jag massvis med böcker, under vissa månader inga böcker alls. Jag befinner mig just nu i mitten av en läscykel och har tagit mig igenom fem av böckerna ovan. Den som hittills varit intressantast är Give and Take av Adam Grant. Han skriver om personlighetstyperna givers, matchers och takers. Shane Perrish på den utmärkta bloggen Farnam Street har skrivit en recension av boken.

Gällande kloning så har jag även fått lite idéer till förändring av upplägget för min ”deep value”-portfölj genom att studera Walter Schloss och Paul Sonkin. Mer om det i framtida inlägg.

13 thoughts on “Klonar Guy Spiers bibliotek

Kommentera

