The Education of a Value Investor

Härom veckan trillade boken ”The Education of a Value Investor” ner i brevlådan. Jag har länge varit fascinerad av författaren Guy Spier så detta var en bok jag sett fram emot, och den gjorde mig verkligen inte besviken. Det här är en bok som är svår att lägga ifrån sig och jag sträckläste den nästan direkt. Det är även en bok jag är övertygad om att jag kommer att läsa om flera gånger i mitt liv. Jag har börjat få ett hyfsat stort bibliotek inom genren värdeinvestering och enligt mig ligger den här boken i den absoluta toppen av böcker inom området.

Education-of-a-Value-Investor

Så vad handlar då denna fantastiska bok om? Det tänkte jag inte riktigt skriva om här. Jag känner att jag inte i en kort sammanfattning kan göra den här boken rätt. Men den handlar om Guy Spiers resa från en nybakad Gordon Gekko till en troende värdeinvesterare. För att få lite mer information om Spier och boken rekommenderar jag hans föreläsning vid Google. I mina ögon är det här dock en bok man blint kan beställa och man kommer inte att ångra sig.

Vi har inte skrivit särskilt mycket om böcker här på Värdebyrån men det läses en hel del bakom kulisserna. Så när jag ändå är på ämnet tänkte jag passa på att rekommendera några fler böcker jag läst under året som varit speciellt givande eller underhållande.

Den sista boken, Ghost in the Wires, har absolut ingenting med värdeinvestering att göra. Men det är en mycket spännande bok om en mycket fascinerande man som jag tycker är mycket läsvärd. Men för att fullt uppskatta den boken är det nog en fördel att ha fått in alldeles för mycket timmar framför datorn under sitt liv.

Vilka är de bästa böckerna du läst i år som du kan rekommendera andra att läsa?

11 thoughts on “The Education of a Value Investor

  • På tal om Feynman, det finns en dokumentär, eller intervju snarare, som heter The pleasure of finding things out som är mycket sevärd. För er som inte har sett den rekommenderar jag den starkt.

    Tack för tipset om Spier föreläsning. Det får bli fredagsnöjet. =)

    Gilla

  • Jag gillar sunt förnuft och böcker som förklarar värdeinvestering på ett enkelt sätt. De riktigt bra investeringarna ska kännas rätt redan efter 5 minuters överblick och utan att man ska behöva sitta i veckor och räkna på små detaljer, även om man även givetvis ska göra det också för att kontrollera att allting stämmer.

    Därför gillar jag Lynch böcker, Beating the Street och One upon Wallstret. Min absoluta favorit är dock ”The Templeton Way” som går igenom John Templetons liv och investeringar som var mycket contrarian men samtidigt sunt förnuft. Har du läst mycket om John Templeton? Tycker han är underskattad och att man hör för lite om honom på svenska bloggar och i media.

    Annars är ju såklart alla Buffett och Graham böcker bra, framförallt ”The essays of Warren Buffett”.

    Andra böcker som är värda att nämnas är Contrarian Investments, A Random Walk och The ultimate dividend investing.

    Gilla

    • Jag har läst The Templeton Way, annars har jag inte läst mer om honom. Även sett dokumentären om honom, ”Contrarian”. Rekommenderas varmt om du inte sett. Har inte läst de två sistnämnda men annars har jag betat av dina tips, tack! 🙂

      Gilla

  • contrarian investment strategies
    a short history of financial euphoria
    When markets fail- kanske mer en bok om luckorna i dagens nationalekonomi
    Irrational exuberance (dock ej läst i år)

    Gilla

Kommentera

