Addvantage Technologies Group – Ett år senare

Nu var det ganska exakt ett år sedan Addvantage Technologies Group (ATG) fick en plats i min portfölj. Jag köpte in den till $2,45 per aktie och idag står den i $2,35. Det har med andra ord inte varit någon fantastisk affär. När jag köpte in den handlades den till P/NCAV 0,85 och hade ett F-Score på 6. Nu när jag hållt aktien i ett år är det dags att utvärdera om den ska få stanna kvar i portföljen eller om kapitalet ska frigöras för att placeras på bättre ställen.

AEY

Idag handlas ATG till 1,1x NCAV och är inte längre en net-net. Utöver det är F-Score svaga 1. Det är alltså ganska tydligt att ATG inte förtjänar någon plats i min portfölj längre. Det är möjligt att det går att motivera att den är attraktiv ur ett FCF- eller tillgångsperspektiv  men då ATG är långtifrån ett kvalitetsbolag med fin historik är detta inte fog nog för att jag ska bli intresserad. Därav har jag sålt min position i ATG. Affären var som nämnts inte fantastiskt, men tack vare lite fördelaktiga valutaeffekter blev avkastningen positiv. Före valuateffekter blev avkastningen -5,3 % och efter valutaeffekter +5,3 %. Jag har lite nya net-nets på radaren som jag tror att pengarna gör större nytta i. Mer om det i framtida inlägg.

Mer läsning:

Analys av Addvantage Technologies Group

9 thoughts on “Addvantage Technologies Group – Ett år senare

  • Jag förmodar att tryckfelsnisse har varit framme.
    ”idag står den i $3,35”.

    Intressant blogg du har och när jag får tid över ska jag nog ägna en längre stund att läsa dina gamla inlägg.

    Lycka till!

    Gilla

  • Det här borde väl vara ett ganska vanligt utfall för en net-net på ett år? Några få går åt skogen, några går dåligt, de flesta går mediokert (som Addvantage), några går ganska bra och några går riktigt bra. Fördelningen borde, med tanke på resultat från alla studier som finns, vara skev åt det positiva hållet så att medelavkastningen blir högre än medianavkastningen. Dessutom finns det väl en klick av bolag med riktigt bra avkastning som drar upp snittet.

    Du kastade alltså din lite skeva tärning och just den här gången blev det en trea.

    Gilla

    • Har inte varit lockad av det alls faktiskt. Jag hade dock en orealiserad vinst på 30-40% ett tag så det är ju lite surt att ha hängt kvar och bestraffats för det. Men det är ingenting jag spiller några tårar över. Jag tror att på sikt så är väntevärdesavkastningen högre när jag hänger kvar ett år än om jag säljer efter några månader vid fördelaktig utveckling. Var lättare än vad jag trodde att slaviskt ha ettårsregeln för net-nets, men beror nog mycket på att jag är väldiversifierad och varje enskild positions utfall inte påverkar portföljens utveckling särskilt mycket.

      Gilla

Kommentera

