En knippe tyska net-nets

I jakt på attraktiva net-nets har jag den senaste tiden även börjat blicka mot Tyskland. På 2000-talet har faktiskt Tyskland varit en relativt fin net-netmarknad och det har stundtals funnits en uppsjö med tyska net-nets. Så är dock inte fallet idag. Idag finns det enligt min screener endast sju net-nets i Tyskland som är hyfsat nära att uppfylla mina kriterier. I detta inlägg behandlar jag bara fem av dem.

Den sjätte är Ceyoniq AG som endast har ett börsvärde på €109k. Likviditeten är nästintill obefintlig och även om Ceyoniq AG vore en fin net-net vore det i princip omöjligt att ta en position. Den sjunde är United Power Technology (UTG) som på pappret ser mycket bra ut. F-Score 7, Z-Score 3,7, ROE 12 % samt positivt resultat under tre av tre år. UTG är dock förknippat med Kina och endast det är i princip nog för att jag ska avfärda den som en potentiell portföljkandidat. Jag har ingenting emot Kina. Men kinesiska net-nets har visat sig att inte riktigt fungera som ”vanliga” net-nets och det har i större utsträckning visat sig vara tveksamheter i redovisningen. Nu säger jag inte att så är fallet med UTG. Men av den anledningen väljer jag att inte ens titta på den typen av net-nets.

Upplägget i detta inlägg är liknande det om en knippe amerikanska net-nets. Detta är net-nets som jag avfärdat. Men vissa är hyfsat attraktiva och nära att uppfylla mina kriterier, andra kommer förmodligen aldrig kunna få en plats i min portfölj. Walter Schloss prydde det förra inlägget. För att få detta inlägg att se lite trevligare ut inleds det med en bild på en annan känd och framgångsrik net-netinvesterare – Peter Cundill.

cundill2

incity

Incity Immobilien grundades 2005 och är verksamt inom fastighetssektorn. Jag blir alltid lite skeptisk till fastighetsbolag som är net-nets. Det borde inte riktigt vara möjligt för den här typen av bolag att vara net-nets. Detta på grund av att fastigheter i regel ligger under anläggningstillgångarna och är en substantiell del av företagets tillgångar. Det är dock inte fallet här. Incity har i princip bara omsättningstillgångar och lejonparten av dessa är varulager.

Varulagret består av ofärdiga byggnader samt fastigheter som innehas för handel. Fastighetsnet-nets tenderar även att ha en gedigen historik av nyemissioner. Det är också fullt rimligt i och med att verksamheten är mycket kapitalintensiv. Incity har en relativt svag balansräkning med en soliditet på 30 %.

Bolaget har visat negativt resultat under fyra av de senaste fem åren. Det har även ett negativt balanserat resultat. Mediokra scores, ej särskilt lågt värderat samt en ej historiskt sett lönsam verksamhet gör att Incity inte är en net-net för mig.

 

solar

Solar Fabrik grundades 2001 och tillverkar och säljer produkter inom solenergi. Bolaget har varit lönsamt under fyra  av de senaste tio åren men då endast marginellt. Bolaget förbrukar eget kapital i en rasande fart. Soliditeten är idag 81% vilket är positivt och förmodligen högst nödvändigt för att bolaget ska säkra överlevnaden de närmaste åren.

Solars balanserade resultat är negativt. Bolaget har ett gäng nyemissioner i bagaget de senaste tio åren. Förutom ett svagt Z-Score så är värderingen och F-Score på attraktiva nivåer. Z-Score kombinerat med negativt balanserat resultat samt en mycket medioker resultathistorik gör dock att Solar inte är en net-net för mig.

 

fast

Fast Casualwear grundades 2012 och tillverkar skor och modekläder. Jag exkluderar normalt sett net-nets direkt om jag ser att de har någon sammankoppling med Kina. Den här slank igen det filtret. Men jag tänkte låta den vara kvar ändå, det kan vara intressant att titta närmare på en av dessa.

Det som väldigt många kinesiska net-nets har gemensamt är att de ger en ”too good to be true”-känsla när man tittar på dem. Det här bolaget har till exempel en ROE på 16 % när vinstnivån är nedtryckt mot föregående två år. Dessutom med en soliditet på 71 %. Det balanserade resultatet är positivt och antalet aktier har varit konstant sedan det grundades. Bolaget är fritt från räntebärande skulder. Det ser helt enkelt väldigt bra ut och det oroar mig.

I de här fallen anammar jag Buffetts citat ”If it seems too good to be true, it probably is”.  Jag har tidigare bara tillfälligt råkat ha en net-net förknippad med Kina i min portfölj och när jag upptäckte det sålde jag den direkt. Den här policyn håller jag stenhårt på. Jag kommer garanterat missa någon fin net-net på grund av detta. Men jag tror samtidigt att jag undviker många totalkatastrofer. Mer läsning: China-Aktien: Fast Casualwar AG

design_bau

Design Bau grundades år 2000 och är verksamt inom fastighetssektorn. De bedriver projektutveckling vilket ofta är fallet för net-nets inom denna sektor. Det är då fastigheter klassas som omsättningstillgångar istället för anläggningstillgångar.

Bolaget har positivt balanserat resultat och ingen utspädning har skett de senaste tre åren. Design Baus resultathistorik är hyfsad, några år med smärre förluster. Tyvärr finns endast årsredovisningar från 2010 och framåt. Det är verkligen i kortaste laget.

På balansräkningen finns i princip endast omsättningstillgångar. Omsättningstillgångarna är till absolut störst del bestående av varulager vilket i det här fallet är fastigheter. Soliditeten är 46 %. Hade det inte varit för att det bara fanns finansiella siffror från 2010 och framåt kunde Design Bau vara en net-net som eventuellt kunde vara intressant.

 

dewb

Dewb grundades 1997 och är ett riskkapitalbolag. Det är ett litet PE-bolag med ett börsvärde på €26,6M. Dewb har enligt den senaste rapporten en nettokassa på strax över €23M. Bolaget inledde så sent som oktober förra året ett återköpsprogram och verkar ha återköpt 61 045 aktier av tidigare 15,2 miljoner utestående. Endast några promille hittills alltså.

Positivt är att Dewb haft lika många utestående aktier åtminstone sedan 2004. Portföljen innehåller fyra olika tyska dotterbolag. Dewbs omsättningstillgångar består av €20M finansiella placeringar,  €6,7M fordringar samt €6,6M i likvida medel.  Dewb har negativt balanserat resultat.

Bolaget verkar ha starka ägare i ABAG Aktienmarkt Beteilgungs AG (30%). Dewb ser ut att ha vissa kvaliteter, men det skulle krävas en gedigen insats för att jag skulle få information nog för att bli bekväm med Dewb. Rapporterna är på tyska och låsta så att det ej går att kopiera till Google translate. Och aktien är i mina ögon inte billigt nog för att motivera den tid som en analys skulle kräva. Risken är för stor att Dewb inte är något för mig. Hade skoltyskan varit vad den borde vara hade jag nog snabbare kunnat skapa mig en bild av läget.

16 thoughts on “En knippe tyska net-nets

  • Måste bara fråga: Är kvalitetsbolagens tid förbi? Är det net-nets för hela slanten nu eller kommer det finnas en tid då ni analyserar annat än cigarrfimpar? Jag frågar delvis av egoistiska skäl eftersom jag inte uppskattar net-nets lika mycket som många värdebloggare gör. Även om jag gillar alla analyser ni gör, föredrar jag personligen analyser av bolag som Malmbergs, Kabe och Fenix. Även i dagens börsklimat finns det kvalitetsbolag som kommer att ha fantastiska resor framöver, det gäller bara att hitta dem.

    Gilla

    • Hej irving,

      Jag förstår att det kan upplevas så. Men den tiden är inte förbi, jag har faktiskt på slutet känt en viss saknad av att fundera kring affärsmodeller och konkurrensfördelar. Net-nets är ofta hyfsat simpla att analysera vilket är skönt, men det gör också att det inte är riktigt lika stimulerande. Att ha ett Kabe eller Fenix under lupp är mycket trevligt och givande.

      Anledningen att det blivit så mycket net-nets på slutet är att det är ett relativt nyfunnet intresse samt en viss avsaknad av kvalitetsbolag till attraktiva nivåer. Som du säger så finns de, men de är inte helt enkla att hitta.

      På den här och tidigare kommentarer har du talat om kvalitets/mellanbolag som backas av både tillgångar och intjäning. Kanske blandar jag ihop dina kommentarer med någon annans, men jag har för mig att du skrivit om någon utomnordisk marknad.

      Om du har några intressanta bolag som du inte riktigt känner du haft tid att ta dig en titt på eller någon av dina befintliga positioner så vore jag väldigt glad över om du ville peka ut några du finner intressanta. Alternativt hur din sökrprocess för dessa ser ut. Jag känner att det är väldigt lätt att fastna i screeningträsket.

      Gilla

  • Ok, kul att höra att den eran inte är över. Det man borde göra är att gå igenom bolag efter bolag, men eftersom jag är för lat blir det en hel del screening och bloggläsande. Det otroliga med bolag som Fenix är att de bara fortsätter växa och utvecklas. Fenix är väl upp 200 % eller mer på två år. Riktigt bra blogg: http://otcadventures.com/

    Posco har jag köpt och du har säkert läst aktiefokus analys, men där finns det såväl kudde i balansräkningen som i intjäningen. Vinsterna är nedtryckta, men fortfarande vinster i dessa kristider för många småbolag.

    Australien har jag börjat kika på, eftersom de har en viss exponering mot mining vilket gett vissa bolag problem nu när gruvbolagen börjat skära i capex. Många bolag har blivit slaktade eftersom de är helt exponerade mot capex i stället för produktion. Bolag som överlever borde dock kunna ha en bra uppsida. Bradken tillhandahåller främst utrustning för att bearbeta mineraler såsom skor till larvfötter, delar till grävskopor och mill grinders för att extrahera metall ur malmen.

    Runt 65 % av produkterna man säljer är så kallade consumables, förbrukningsvaror, som måste bytas ut i takt med att de slits, vilket gör bolaget mindre känsligt för miningbolagens capex och gör bolaget mer inriktat mot produktion och gruvdrift. De har ganska nyligen färdigställt en fabrik i Kina och någon vecka sedan kom nyheten att de ska lägga ned en del kapacitet i Australien och flytta produktion till Kina och att de därmed behöver ta nedläggningskostnader och dylikt. Kommer de tillbaka dit där vinsten var 2013, justerat för en legal settlement, värderas de nu under 6 ggr vinsten. Ledningen är kompetent och har lyckas hålla uppe EBITDA-marginalen väl även nu när försäljningen föll med ca en femtedel under q3-q4 2013. VD’n har suttit på sin position sedan 1997. De har historiskt växt via förvärv som betalats med egna aktier, vilket gjort att antalet aktier ökat ganska mycket över tid och att de har immateriella tillgångar i balansräkningen. De handlas under bok men till 1,5 ggr tangible bok.

    Emeco holdings är mer av ett net-net case, leasing av maskiner till främst gruvindustrin. Många bloggare har avhandlat bolaget. Skälet till att jag inte behöver intjäning i dag är att nedgången är cyklisk snarare än att bolaget likt många net-nets långsamt dör ut pga. andra faktorer.

    Andra idéer: Miba AG, Companhia Portuguesa de Amidos SA (ruskigt låg likviditet)

    Liked by 1 person

    • Ja Fenix har sannerligen haft en otrolig resa. Jag följer OTC men har nog inte lusläst inläggen, ska titta lite ordentligare på den bloggen.

      Har också tagit en liten position i Posco. Värdeinvesteraren, Aktiefokus och Finansnosvis har skrivit bra om bolaget så har inte gjort någon djup analys själv.

      Stort tack för tipsen! Nu har jag en del att gräva i, kommer nog någon analys av något/några av dessa bolag framöver.

      Gilla

    • Dåligt med norska net-nets. Hittat någon norsk biotechnet tidigare men kommer inte ihåg namnet. Även någon fiskenet-net men det verkade vara gammal data i screenern, för bolaget verkade inte finnas längre.

      Körde en screen nu. Norda (healthcare) samt Nordic Seafarms (verkar inte vara noterat längre)

      Gilla

          • Just det, glömmer alltid SD iom att det inte är aktivt i norden. Har faktiskt en liten position i SD sedan ett halvår då jag köpte på mig en knippe bolag som handlades till negativt enterprise value. Har inte blivit av att skriva om det dock, en vacker dag ska jag skriva lite om den typen av aktier.

            Gilla

  • Vad använder ni er av för screener när ni hittar dessa bolag? Precis läst boken ”There’s always something to do” och det var verkligen ett mästerverk. Kan rekommendera den till alla, men känner på mig att ni redan läst den :). I vilket fall så gav boken mig mer smak att titta mer åt detta håll. Känner att biten med wonderful companyär lite trögare att hålla på med i dessa tider i och med att de ändå faller på värderingen.

    Gilla

    • Hej Haystack,

      Jag använder screener.co. Mycket bra och avancerad screener som täcker av alla marknader vi har åtkomst till.

      Håller med, mycket trevlig bok som är värd att läsas om några gånger. Kanske blir dags för en tredje omgång snart under någon härlig sommardag 🙂

      Är ju dessvärre ingen net-netmarknad idag heller. Men de finns. Men det var nog många år sedan utbudet var så här dåligt. Så det medför en del faror i sig. Man vill ju inte köpa det sista skräpet som alla net-netinvesterare lämnat kvar. Är ett lurigt men otroligt spännande och fascinerande område.

      Kul att du fått upp intresset i alla fall. Det är bara kommentera eller maila ifall du vill diskutera deep value generellt eller något specifikt case.

      Gilla

Kommentera

