Fenix Outdoor bildar allians med Globetrotter Ausrüstung

Jag såg idag via ett inlägg på bloggen ”Framtida utdelning” att Fenix Outdoor inleder en allians med tyska Globetrotter. Jag hade missat att detta pressmeddelande nyligen skickades ut. Förutom vid årssammanfattningen var det ett tag sedan jag tittare närmare på Fenix. Eftersom jag vet att Martin Nordin är relativt kräsen när det kommer till prislappen på förvärv var denna nyhet intressant och väl värd att dyka lite djupare i.

Fenix Outdoor gick nyligen ut med detta pressmeddelande angående ett framtida samarbete med Globetrotter Ausrüstung GmbH. Globetrotter är en stor detaljhandlare inom outdoorsegmentet i Tyskland och är även delägare i Transa AG som är en stor aktör i Schweiz. Alliansen ska ge fördelar inom bland annat inköp och IT.

För ca ett år sedan undersökte jag hur Fenix framtida tillväxtplaner eventuellt kunde se ut. Nordin skrev i årsredovisningen för 2010 att de då arbetade aktivt med utlandsetablering på en av koncernens attraktivaste marknader. Jag misstänkte att detta kunde vara Tyskland och läste en artikel om att de varit med och budat på Jack Wolfskin. Kanske var det Globetrotter-planerna som fanns redan 2010.

För att genomföra alliansen köper Fenix Outdoor genom en riktad nyemission 20 % av Globetrotters utestående aktier. Emissionen planeras att genomföras i slutet av februari. För att få en liten förståelse för storleken på Globetrotters verksamhet så har de 1 500 medarbetare. Fenix har inom affärsområdet retail 209 medarbetare. Globetrotters butiker verkar rent generellt vara betydligt större än Naturkompaniets, mer i stil med XXL. Rimligtvis är detta alltså ett relativt stort förvärv, även om det bara rör sig om 20 % av aktierna. 

Globetrotter är inte noterat och det är oklart hur stor denna affär är för Fenix. Globetrotter är delägare i Transa AG, men det är heller inte noterat så ingen information går att få den vägen. Klart är att båda bolagen är detaljhandlare inom outdoorsegmentet. De har så vitt jag förstår inga egna produkter utan de är återförsäljare av outdoorprodukter genom egna butiker och internethandel.

Eftersom det i princip helt saknas finansiella siffror är det mycket svårt att få en överblick över vilken effekt detta förvärv kommer att ha på Fenix Outdoor. Jag ser både positiva och negativa aspekter med detta. För att börja med det positiva så är Martin Nordins tidigare förvärvshistorik en mycket vacker historia. Han är utan tvekan en skicklig kapitalallokerare. Tidigare förvärv har dock så vitt jag vet alltid skett med kontanta medel. Han avskyr även banklån och har inte finansierat förvärv den vägen. Så vitt jag vet har han heller aldrig betalat med egna aktier, något som är nytt för det här förvärvet. Men Nordin har historiskt sett varit kräsen när det kommer till priset och tydligt uttalat att han kan tänka sig att vänta om prisnivåerna är för höga.

Jag läste i somras boken ”The Outsiders” som Buffett rekommenderade i sitt ”Letter to Berkshire Shareholders” för 2012. Boken handlar om några av historiens skickligaste företagsledare som framförallt visade excellens inom kapitalallokeringen. Av de bolag jag hittills analyserat måste jag säga att Martin Nordin är den vd som har visat mest ”outsiderkvaliteter”. Detta pressmeddelande fick mig att återigen tänka på den boken. En outsider som togs upp var Henry Singleton och hans bolag Teledyne. Singleton var en mästare på kapitalallokering. När bolaget var lågt värderat återköpte han aktier aggressivt och när det var högt värderat använde han aktierna som valuta vid förvärv. Det är detta jag funderar på om Nordin gör just nu. Fenix är inte direkt lågt värderat, kanske inte extremt övervärderat men det är inte lågt värderat. Han kanske ser detta och upplever att han kan köpa något till ett attraktivt pris med en valuta som är något högt värderad för tillfället.

För att dra en annan Berkshireparallell är utspädningen av Fenix kvalitetsportfölj av varumärken en tråkig följd av en sådan här transaktion. Jag har för mig att Buffett tidigt i sin karriär genomförde förvärv och betalde med aktier i Berkshire men sedan i många fall ångrade sig efteråt. Han uttryckte sig något i stil med att han säljer av en liten del av varje fantastiskt bolag han äger för att få ett nytt bolag. Då är det av stor vikt att det också är lika fantastiskt. Och har man en unik samling bolag är risken nog stor att man säljer av en liten del av något fantastiskt för att få en del av något mer mediokert. Jag upplever att den risken finns lite i denna transaktion Fenix ska genomföra. Det är i affärsområdet Brands Fenix kvalitetsbolag ligger och där lejonparten av vinsterna skapas. Genom denna transaktion säljer man av små bitar av kvalitetsdelen i bolaget för att utöka affärsområdet Retail. Martin Nordin är mycket skicklig på det han gör så det är förmodligen en vettig transaktion. Hade han inte suttit vid spakarna och dessutom själv varit den som drabbas hårdast av en viss utspädning hade jag inte varit alls lika bekväm med detta.

Av den information som finns måste jag säga att jag inte blivit alltför mycket klokare. Men det ska bli spännande att läsa mer om detta i de nästkommande rapporterna.

Hur ser du på Fenix Outdoor och det här förvärvet?

7 thoughts on “Fenix Outdoor bildar allians med Globetrotter Ausrüstung

  • Jag har en Globetrotter nära min bostad i Berlin. Det är en XXL affär som du skriver med vanligtvis väldigt väl utbildade försäljare. Affären är ofta väldigt full under vardagar och pâ helgen är den överfull. Ibland kan jag tycke att dom har lite väl mânga försäljare som driver omkring… I butiken säljer dom även kaffe och kakor, reseböcker, man kan fâ rese vaccinering där osv. Sâ dom försöker lite olika knep för att fâ kunderna in i butiken

    Fenix är högt värderad för tillfället sâ Martin använder det nog precis som du säger.

    Gilla

  • Jag var tvungen att ägna mig åt en hel del självrannsakan efter att ha läst ditt inlägg. Fenix har gått upp med 33 % sedan jag analyserade bolaget, de fick godkänt i alla min kriterier och den här investeringen är oerhört spännande.

    Precis som du ser jag retail-delen som Fenix stora svaghet. Men samtidigt är min uppfattning att vi i flera länder kommer att se samma utveckling som i Storbritannien där butikernas egna märken tar allt större plats. Att Fenix då har positionerat sig på det här sättet i Tyskland tror jag kan vara oerhört värdefullt.

    Det är ett vågspel som måste skötas med stor integritet och samarbetsvilka men om man lyckas tror jag att Fenix har hittat en bra lösning för att kombinera vertikal integration med fristående varumärken.

    Anledningen till att jag inte köpte kvarstår dock. Värderingen är hög, styrelsen är högkompetent men utan återväxt och jag ser stora risker med retail. Just nu ser det bra ut ändå men den stora utmaningen som investerare är att inte köpa fel bolag.

    Gilla

    • Bra tankar som vanligt Aktieingenjören. Jag förstår dig, jag hade mycket tur med min timing av min analys av bolaget. Sen kanske det var lite mer mörka moln på himlen då. Är intressant hur snabbt det kan ändras.

      Sen kan man alltid ta diskussionen om det inte är köpvärt nu, ska aktien då säljas? Skrev om detta i min sammanfattning för 2013, hade jag varit fullinvesterad och sett intressanta alternativ hade Fenix kanske varit en säljkandidat. Sen tycker jag Fenix är ett sådant kvalitetsbolag så att det är rimligt att applicera Lundaluppens värde/pris-spann han skrev om nyligen.

      Gilla

Kommentera

