Sammanfattning av Värdebyrån 2013

Jag blev inspirerad av Aktiefokus sammanfattning av 2013 till att göra en egen sammanställning över vad jag och Daniel tagit oss igenom under året. Det har varit ett mycket lärorikt och händelserikt år. Det är nu strax över 1,5 år sedan jag började göra mina egna analyser och baserade på dem började forma min portfölj. Att starta Värdebyrån var nog ett av de bättre besluten jag och Daniel kunde ta för vår utveckling inom området. Det är otroligt lärorikt att få ner tankar i ord och sedan publicera det och få respons på idéerna. 

Jag började året med att leta ”wonderful companies” som såldes till ”fair prices”. Jag tycker att Fenix Outdoor, Swedol och KABE alla någorlunda väl platsar i den kategorin. De kanske inte alla är ”Coca-Cola”-fantastiska men de är åtminstone mycket välskötta bolag med hög lönsamhet och med fördelaktiga ägarstrukturer. Av dessa var Fenix det bolag som vi upplevde hade störst möjligheter i framtiden. De har betydligt mer globala möjligheter än Swedol och Kabe. I mina ögon inköptes alla till relativt attraktiva multiplar och jag känner mig bekväm med att ha dem i min portfölj.

Det har dock inte varit lätt att hitta kvalitetsbolag som också handlas på en attraktiv nivå. Bolag som har analyserats men sedan inte riktigt uppnått våra krav är Fiskars, Mekonomen och Rapala. Alla tre har fina kvaliteter men i varje enskilt fall så var det antingen kvaliteten som inte riktigt uppfyllde våra krav eller så handlades aktierna inte riktigt lågt nog. Fiskars och Rapala föll nog till stor del på att vi inte var helt bekväma med den historiska kapitalallokeringen. Kanske är/var vi för hårda, kanske inte. Men de aktierna har än så länge inte hittat sig in i portföljen.

Under året har börserna stigit kraftigt och vi fick svårare och svårare att hitta kvalitetsbolag som handlades på en attraktiv nivå. Det fanns – och finns – garanterat sådana aktier, men vi fick svårare att hitta dem. Detta i kombination med att jag själv genomförde en mindre studie av P/B-talet och ”net-nets” gjorde att min – eventuellt vår – fokus sakta men säkert övergick mot den typen av aktier. Jag har dock inte helt gått över till net-nets utan är öppen för alla typer av bolag och aktier som ser attraktiva ut.

Men en stigande börs är inte något som gör att det flockas av net-nets. Antalet existerande net-nets har historiskt sett följt börsutvecklingen relativt väl och så även denna gång. Men om man vänder på tillräckligt många stenar så finns det alltid några. I dagsläget finns det endast tre svenska net-nets, i somras identifierade jag åtta och då missade jag säkerligen någon på de mindre listorna. De har jag nu finkammat och jag är ganska säker på att de enda net-netsen vi har idag är Gullberg & Jansson, Petrogrand och Empire.

Jag har dock varit relativt kräsen med kraven på mina net-nets, även om man kanske kan diskutera om det verkligen är vettigt. Under året har jag plockat in fem st. i min portfölj som jag känner mig nöjd med. Jag hoppas dock att jag i framtiden kommer att ha betydligt fler i min portfölj. Men förutsatt att börsen inte störtdyker kommer det förmodligen ta sin tid. Bland mina net-nets har jag inte försökt fokusera på att hitta dem som har potential för högst avkastning. Jag har helt fokuserat på att hitta dem som jag tror är säkrast.

Sist men inte minst är en av mina största positioner Weight Watchers International. Analysen av bolaget var nog den mest tidskrävande i år och jag är mycket imponerad över bolagets historik och lönsamhet. Dock måste jag erkänna att jag på många vis känner mig bekvämare med att köpa flera små net-nets än att ta en stor position i ett bolag som WW. Båda investeringarna kan ses som någon form av ”contrarian”-positioner men på olika vis. WW är ett bolag med många ögon på sig och det finns tydligt uppdelade grupper som antingen tror att bolagets framtid ser ljus ut eller de som tror att metoderna är förlegade och inte längre håller måttet. Det är inte helt uppenbart vem som har rätt där. Som aktieägare har jag givetvis satt mig i den gruppen som tror på bolagets framtid och sett till det pris man betalar anser jag att det är en attraktiv position. Men jag är fullt medveten om att många duktiga och vettiga investerare ställer sig tveksamma till bolaget. De har uppenbarligen också väldigt stora problem framför sig. Chambers kommentar om att han inte visste om de behövde vända verksamheten in och ut eller upp och ner för att vända på utvecklingen är oroväckande.

Att investera i exempelvis Gullberg & Jansson eller JLT Mobile Computers kan också ses som ”contrarian”-positioner. Men detta är bolag som har mycket få ögon på sig. Konsensus är inte skapat av marknadens duktigaste investerare. Det är i mina ögon mycket rimligare att marknadens syn på den typen av bolag är felaktig än den är på ett globalt bolag med ett varumärke som har en otroligt hög igenkänningsgrad.

—————————————————————————————————————————————————————–

Nedan är årets inlägg här på Värdebyrån uppradade. Därefter följer en kortare sammanfattning av utvecklingen i våra bolag. Portföljmässigt har jag genomfört en mängd köp under året men endast sålt Svedbergs och Malmbergs Elektriska. Resterande innehav finns fortfarande i portföljen.

Allmänna inlägg

Nordiska bolag med positivt fritt kassaflöde 10 år i rad

PB-talets påverkan på avkastningen

Lite tankar om nyintroduktioner

Bolagsanalyser

Dammar av gamla tankar om Duni

Fenix Outdoor – tankar om framtida tillväxt

Analys av Byggmax

Analys av Mekonomen

Är Rapala en hidden champion?

Tankar om Svedbergs bokslutskommuniké

Analys av KABE

Analys av Fiskars

Uppföljning Malmbergs Elektriska

Uppföljning Swedol

Analys av Rapala VMC-Corp

Analys av Norvestia

Analys av Traction

Analys av Weight Watchers International

 

Net-nets

Svenska Net-nets

Svenska Net-nets – Backtest [2002-2012]

Tittar till Empire igen

Analys av Forsstrom High Frequency

Analys av Dalhoff Larsen & Horneman

Nordiska Net-nets

Analys av Addvantage Technologies Group

Analys av Rella Holding

Analys av Taitron Components

Analys av Gullberg & Jansson

—————————————————————————————————————————————————————–

Addvantage Technologies Group
ATG är en amerikansk net-net som jag köpte i början av Oktober. Sedan inköpet har inte särskilt mycket hänt i bolaget. Den 16e december släppte de årsredovisningen för 2013. Man talar fortfarande om förvärv men än så länge har inget skett. För helåret minskade omsättningen med 5 %. Årets resultat blev $1,7M, även det snäppet sämre än året innan. Totalt sett inga förändringar sedan mitt inköp. Kursen är upp 1,6 % men i svenska kronor är avkastningen något högre på grund av fördelaktiga valutaförändringar.

Dalhoff Larsen & Horneman
I DLH har det hänt desto mer.  Den 10e oktober framkom det att DLH blivit avslöjade för att ha köpt illegalt timmer till ett värde av $300k. Detta verkar ha gått aktiemarknaden förbi obemärkt. Säger kanske en del om net-nets. Kursen är redan så lågt nedtryckt så även om det kommer ny negativ information reagerar inte marknaden särskilt mycket. I det stora hela är dock $300k en struntsumma så det kanske är anledningen. Men som Buffett brukar säga, det finns sällan endast en kackerlacka i köket.

Att ett bolag man investerat i köper illegalt timmer och samtidigt stödjer någon krigsherre i Liberia är dock inget man väl se. Det talas ofta om etiska investeringar, exempelvis att investera i tobaksbolag eller ej. Då jag själv aldrig riktigt hamnat i något ”etik och moral”-problem med något bolag är den frågan inget jag funderat på hittills. Illegalt timmer och krigsherrar var långt utanför vad jag kunde föreställa mig att jag skulle stöta på. Sedan rent ekonomiskt kan det bli en riktigt dålig affär. Enligt artikeln kan det bli fråga om EU-böter ifall detta händer igen. Den enda erfarenheten jag har av EU-domstolen är i fallet Tomra Systems. De åkte dit för ”konkurrensförhindrande” på grund av den monopolsituation de befann sig i och fick för det en bot om ~250 MSEK. Otroliga summor. EU-domstolen kan drämma på med stora hammaren om det vill sig illa. DLH är redan rent finansiellt skakigt och en stor bot från EU skulle kunna bli den sista spiken i kistan för bolaget. Detta ska tydligen inte ha varit den första gången något sånt här hänt i DLH, för tio år sedan ska de ha varit med i någon liknande skandal.

Den 11 december släpptes ett pressmeddelande om bolagets strategi för en del av dotterbolagen. Styrelsen hade beslutat att bolaget ska överväga försäljning av delar av bolaget med mål att leverera så mycket kapital som möjligt till aktieägarna. Eftersom DLHs verksamheter inte direkt är några kronjuveler är detta mycket fördelaktigt för aktieägarna. Aktien handlades upp ~42 % under dagen.

Ordförande Kurt Anker Nielsen kommentar ”This is a very difficult decision. The company has proud traditions, but our view is that the individual business units will have better opportunities to develop under different ownership.” tycker jag är intressant. Jag tror just traditioner ofta kan sätta stopp för vad som på sikt är det bästa för alla parter. Jag är även imponerad av att styrelsen trots detta tar den här linjen. De har dock nästan allihopa egna aktieinnehav i DLH. Jag tror att de flesta av dem kom in på högre nivåer än vad aktien står i idag. Det i kombination med att de kanske ”vet” att DLHs tillgångar är värda mer än börsvärdet kanske ger dem en extra anledning till att försöka realisera dessa värden. Sedan mitt inköp är kursen upp 71 %, fantastisk utveckling på så kort tid.

Fenix Outdoor
Min position i Fenix tog jag sensommaren 2012, strax innan vi startade Värdebyrån. Fenix är helt klart ett av de finaste bolagen i min portfölj och aktiens utveckling har varit otroligt bra de här 1,5 åren. Sedan jag tog in Fenix i portföljen är kursen upp 104 % inkl. utdelning.

Fenix har haft lite problem med Brunton och Primus under året. Fjällräven och Hanwag har fortsatt etablerats i USA. I Boulder i Colorado har man byggt upp ett nytt distributionscenter. Det har inte skett några större nya förvärv och för tillfället ligger det endast 13,5 MSEK i kassan. Börsen är nog också på så pass höga nivåer så att det inte kryllar av attraktiva förvärvsobjekt för Martin Nordin. Så att kassan inte är gigantisk är nog inget han lider av just nu, åtminstone inte på förvärvsfronten.

Fenix har värderats upp kraftigt under den här tidsperioden jag ägt aktien. Vid inköpet var värderingen P/E 12 och P/E(3y) 13,4. Idag är de siffrorna 21,6 respektive 23. Hittills i år har såväl omsättning som resultat ökat med 5,9 respektive 16,3 %. Aktien värderas helt klart relativt högt just nu och på de här nivåerna är jag ingen köpare. Man kan säkerligen argumentera för att aktien uppnått säljnivåer men än så länge kommer aktien få ligga kvar i min portfölj. Om jag var fullinvesterad samt hade flertalet attraktiva aktier i sikte hade det nog varit rimligt att fundera över att sälja Fenix. Men jag är varken fullinvesterad eller ser en uppsjö med attraktiva portföljkandidater.

JLT Mobile Computers

Min position i JLT tog jag i början av maj och sen dess har aktien varit en riktig kursraket. I min senaste analys av Gullberg & Jansson diskuterade jag en studie av Ibbotson om likviditet och börsvärde. I fallet JLT har jag fått uppleva resultatet av den studien. När jag började köpa JLT var likviditeten mycket låg och det tog några veckor för mig att komma över mina aktier. Jag hann dessvärre inte få hela min tänkta position innan kursen stack iväg. Men sedan kursen under juli/augusti började sticka iväg har likviditeten i aktien skjutit i höjden. I dagsläget vore det inga problem alls att ta en position i JLT.

Vad har då hänt i bolaget det senaste halvåret? JLT visade ett relativt kraftigt negativt resultat under 2009, 2010 och 2012 och det är lätt att se varför marknaden inte hade någon positiv bild av bolaget. Bolaget genomförde under sensommaren några strategiska förändringar som kortfattat gick ut på att skifta fokus ännu mer mot premiumsegmentet på marknaden. Sedan levererade bolaget en mycket fin Q3a där de visade positivt resultat, något som inte hänt sedan 2008.

JLT har även fått användning för sitt underskottsavdrag och detta ger nu bolaget en ”boost” när de börjat redovisa positivt resultat igen. Under året har även bruttomarginalen stärkts vilket gett positivt effekt på sista raden. Allt som allt ser framtiden ljusare ut för bolaget idag än vad den gjorde i somras. Men jag vill nog påstå att marknadens syn på bolaget förändrats mer än vad bolagets kvalitet förändrats under den här tidsperioden. Min avkastning i JLT är för tillfället otroliga 172 %.

KABE

Under 2013 har bolagets resultat minskat något samtidigt som omsättningen upprätthållits relativt väl. Marginalerna har sjunkit, delvis förklarat av att försäljningen skiftats mer mot Adrias produkter. Det är inte perfekta tider för husvagnsförsäljning och nyregistreringen har minskat i år. Utöver detta har den starka kronan  heller inte varit fördelaktig för bolaget. Husbilsförsäljningen har dock fortsatt varit stabil, men på den fronten har Kabe en betydligt mindre marknadsandel. 

Kabe var min första position baserad på egen analys. Totalavkastningen sedan start är positiv, men inte särskilt hög. Men någon snabb vändning för Kabe var heller ingenting jag väntade mig. Jag känner mig bekväm med positionen och ser Kabe som ett mycket långsiktigt innehav. 

Malmbergs Elektriska

Malmbergs aktiekurs har under året minst sagt haft en intressant resa. Malmbergs var en av mina första ”egna” aktier och jag och Daniel hittade bolaget efter att Värdeinvesteraren.nu publicerat sin analys. När vi plockade in Malmbergs i våra portföljer under hösten 2012 kunde jag aldrig tro att kursen skulle dubblas på lite över ett år. Jag har dock inte varit med på hela resan utan har avvecklat min position i två omgångar kring 60-65 kronor. Där vårt beräknade intrinsic value låg. Huruvida vår värdering var korrekt kan förstås ifrågasättas men eftersom Malmbergs är ett relativt sömnigt (men fint) bolag upplevde jag uppsidan som relativt begränsad vid  65. Timingen var dålig och jag sålde dagen innan Affärsvärlden gick ut med sin analys av bolaget och kursen stack iväg 10 %.

Idag ligger kursen på 84,5 kronor och jag är ingen köpare på dessa nivåer. När vi tog in Malmbergs i våra portföljer var en stor anledning till att vi ansåg aktien som attraktiv att marginalerna för tillfället var nedpressade och att Malmbergs handlades attraktivt till normaliserat resultat. Idag är situationen omvänd. Jag kan förstå att Malmbergs ser attraktiv ut idag och relativt till övriga börsen ser det mycket bra ut med ett P/E på ~11,9 och en direktavkastning på 3,11%. Det är förmodligen även rimligt med en högre utdelning nästa år. Men, nu är marginalerna historiskt höga och om de inte håller sig på denna nivå är aktien inte alls lika attraktiv. Till normaliserat resultat baserat på historiska genomsnittsmarginaler handlas aktien till P/E 18,7. Det är i mina ögon mycket magstarkt för ett bolag vars tillväxt historiskt sett varit mycket låg.

Men som bolag är jag positiv till Malmbergs och ser gärna att aktien befinner sig i min portfölj igen någon gång i framtiden.

Norvestia

Norvestia fick en plats i min portfölj i mitten av juni. Kursen har sedan dess stigit strax över 20 % samtidigt som SIXRX stigit 13,7 %. Avkastningen har skapats både genom en ökad substans samt att substansrabatten minskat något. Med börsen nära toppnivåer känns även Norvestia som ett tryggt innehav. De har en något defensivare investeringsfilosofi och har historiskt sett utvecklats relativt väl under tuffare börstider. Detta är dock ingen spådom om hur jag tror börsen kommer utvecklas framöver. När det kommer till den frågan har jag ingen aning. Det jag konstaterat är att kanske speciellt den amerikanska börsen enligt många mått mätt historiskt sett står högt.

För tillfället är Norvestias substansrabatt ca 24 % mot 33,5 % vid mitt köp. Den genomsnittliga substansrabatten är 16 % och dit är det fortfarande en bit kvar. Jag känner mig bekväm med att låta Norvestia vara kvar i portföljen. Men precis som med Fenix, om jag varit fullinvesterad samt såg flertalet attraktiva portföljkandidater skulle Norvestia kunna vara en säljkandidat. Det är förmodligen inte den aktie i min portfölj som har bäst förutsättning för högst avkastning de närmaste åren. 

Rella Holding

Rella är ett nytt innehav och eftersom Aller endast rapporterar en gång per år har ingenting – publikt sett – hänt sedan aktien fick en plats i min portfölj. I slutet av januari släpper Aller sin årsredovisning.

Svedbergs

Svedbergs ägde jag endast några månader. Jag fick under tiden en positiv avkastning på ~10 %. Men det var ren tur, avkastningen skulle lika gärna ha kunnat varit -10 %. Jag lade ner ganska mycket tid på att sätta mig in i Svedbergs. Efter mycket funderande kom jag fram till att jag inte riktigt kände mig bekväm med bolagets förmåga att återgå till vad jag uppskattat som deras normala intjäningsförmåga. Det var för mycket som i mina ögon talade emot bolaget. Mina sista tankar om Svedbergs finns att läsa här. Även bloggkollegorna Defensiven och 4020 hade Svedbergs i sina portföljer under kortare perioder.

Swedol

Även för Swedol har det varit ett mycket händelserikt år. Det var strax över ett år sedan jag tog in aktien i portföljen och med tanke på de problem bolaget hade är det inte särskilt konstigt att det kursmässigt inte har hänt särskilt mycket. Lagerproblem, nyetableringar på ny marknad och en något vilande efterfrågan är inga problem som löser sig på några kvartal.

I slutet av sommaren fick vd Markku Piippo avgå och Clein Johansson Ullenvik tog hans position. Jag och Finanstankar diskuterade detta över mail och fann det rimligt att han fick gå på grund av meningsskiljaktigheter med bröderna Zetterberg om vilken väg bolaget skulle gå. Detta är ju dock bara våra tankar och det är möjligt att  det fanns någon annan anledning. Swedol har så vitt jag vet inte gett marknaden någon mer information om detta.

Trots att mycket av problemen kvarstår har jag fått ~10 % orealiserad avkastning på mitt innehav. Jag sitter kvar i båten och tror fortfarande på Swedol på sikt. Den där typen av problem de har/hade löser sig som sagt var inte på några kvartal och i mina ögon är det viktigt att handla efter den tidsperiod man baserat analysen på.  

Traction

Traction fick en plats i min portfölj i oktober. Sedan Daniel publicerade sin analys har Traction återköpt 2,6 % av de utestående aktierna till en genomsnittskurs om 90 SEK. Då både Petter och Bengt är mycket skickliga på det de gör är det glädjande att de ser aktien som attraktiv på ungefär den nivå jag kom in. Deras återköp säger nog även en del om dagens börsklimat. Återköpet tyder på att de anser att återköp är det attraktivaste alternativet de har just nu. Bolagets free float är dock minst sagt mycket begränsad och frågan är hur mycket mer de verkligen kan återköpa i framtiden. En fråga jag ställer mig är också om det är i deras intresse att helt svälta ut likviditeten även om aktien handlas attraktivt?     

Weight Watchers International

Även om WW inte har hunnit vara i min portfölj särskilt länge har det varit en händelserik tidsperiod. Jag fick uppleva hur det är när ett innehav faller 20 % på en enda handelsdag. Något som vi alla som håller på med aktier förmodligen någon gång kommer att få uppleva. Jag blev lite chockad men allt som allt påverkade det mig mindre än vad jag trodde det skulle göra. Det långsiktiga caset tyckte jag inte hade förändrats och jag ökade min position. Totalt sett har det dock inte varit någon katastrof för mig, jag är endast ner 8,5 %.

Vad var det då som hände? Det är lite oklart, jag tror att marknaden och management kanske insåg att läget var något värre än vad de tidigare trott. Utöver det så ställde man in kvartalsutdelningen, något som förmodligen sänder en stark signal om läget. Om jag inte får någon utdelning på några kvartal eller år gör det mig inte särskilt mycket, bolagets långsiktiga överlevnadsförmåga är helt klart det viktigaste att ha i fokus. Men här ser vi helt klart en av nackdelarna med en ”optimal” balansräkning. Det ska verkligen inte bli någon vana för mig att ta in bolag med den här typen av kapitalstruktur i portföljen. Men med tanke på WWs kvalitet och värdering anser jag att det var befogat den här gången.

Den 6e november hade WW ”Investor day” och släppte en presentation på 82 slides om bolagets strategiska planer de närmaste åren. Något som de gjort i år, och kommer göra den närmsta tiden är att skära ner på marknadsföringen. De inser att det för tillfället är svårt att konkurrera med gratisapps men anser detta som en tillfällig fluga. Att göra en storsatsning på marknadsföring just nu vore att arbeta i motvind och de anser att pengarna skulle vara bättre spenderade när intresset kring apparna i framtiden lagt sig något.

Utöver utveckling av de klassiska gruppträffarna diskuterades 1:1 coachning eller personliga erbjudanden av experthjälp. Utöver detta en uppfräschning av de mediala erbjudanden. Presentationen innehåller en mängd idéer över hur bolaget kan utveckla sitt produkterbjudande. Jag tycker nästan det är väl mycket idéer och det känns orimligt att de ska genomföra alla. Jag upplever det nästan som att de ”brain stormat” fram precis allt de kunde komma på och sedan tryckt in det i en presentation. Det är lite oroväckande att de verkar behöva göra så stora eventuella förändringar, men samtidigt positivt att de är medvetna om läget och försöker göra något åt det.

Men när allt kommer omkring har WW ändå en välbeprövad och fungerande metod för viktminskning. Något som få andra aktörer lyckats bevisa över tid. De agerar på en växande marknad och det finns ingen tydlig lösning på överviktsproblemet i västvärlden. Sist men inte minst är det ett bolag som kan växa utan att behöva mer kapital och som historiskt sett skickat vidare allt överflödigt kapital till aktieägarna. På sikt så tror jag på WW, men det kommer nog bli något/några stökiga år.

—————————————————————————————————————————————————————–

Avslutningsvis så är jag mycket nöjd med börsåret 2013. Då tänker jag inte bara på att börsen gått fantastiskt bra, utan mycket på att jag känner att jag tagit flera steg i rätt riktning under året. Jag har spenderat mycket av min fritid med näsan i årsredovisningar och i Excel och jag känner mig som en bättre investerare idag än jag var för ett år sedan. Det viktigaste de här första åren tycker jag är att undvika att göra större misstag samtidigt som man lär sig så mycket som möjligt. Hittills har jag varit förskonad från några större katastrofer men någon sådan lär jag hinna stöta på i framtiden.

Jag vill tacka alla läsare som tagit sig igenom våra ibland i snäppet mastigaste analyser och sedan kommit med intelligenta och tänkvärda kommentarer. Det ger väldigt mycket att få respons från andra aktieintresserade, dels upptäcka missar jag gjort men även att få försvara när någon av mina idéer ifrågasätts. Tack!

 Gott nytt år! På återseende år 2014!

13 thoughts on “Sammanfattning av Värdebyrån 2013

  • Håller med. Du (Ni) har verkligen utvecklats under året. Fortsätt så! Gott slut ! / Mats

    Skickat från min iPhone

    > 30 dec 2013 kl. 12:03 skrev ”Värdebyrån” : > > >

    Gilla

  • Jag älskar era mastiga analyser =)

    Både Traction och Weight Watchers är bolag som jag är intresserade av men även Gullbergs känns rimligt även om net-nets kanske inte är min melodi.

    Etik är även ett område som jag ibland funderar över och som investerare försöker jag balansera två motsträviga perspektiv.

    1) Som småägare har jag obefintliga möjligheter att påverka bolagets ledning och mitt aktieinnehav gynnar inte på något sätt de aktörer som begår de oetiska gärningarna. Om jag säljer mina aktier till ett underpris innebär det även att någon annan erhåller en avkastning baserat på oetiska investeringar så rent praktiskt blir det ingen effekt av att jag köper, säljer eller behåller mina aktier.

    2) Det finns sällan bara en kackerlacka i köket… Som aktieägare är jag ganska utlämnad till ledningen och därför kan vi råka väldigt illa ut om ledningen ser till sina egna behov snarare än aktieägarnas.

    Syntesen av dessa två perspektiv är att jag aldrig investerar i bolag där jag anser mig vara beroende av en oetisk ledning (Rella? Alliance Oil, Fingerprint Cards, Northland o.s.v.). Däremot kan jag i vissa fall ha överseende där ledningen som helhet kan antas agera etiskt men där vissa individer begår moraliska överträdelser som gynnar aktieägarna (Telia och DLH?).

    Gilla

    • Härligt att höra 🙂

      Ja alla tre är intressanta på helt olika vis. En riktig aktiepalett de tre aktierna.

      Ja du har rätt där att det egentligen inte gör någon skillnad om man som småsparare gör ett statement och säljer sin minimala andel av bolaget. Förmodligen skulle en mekanisk strategi som gick ut på att köpa aktier som hamnar i etiskt tveksamma sitsar fungera hyfsat bra. En variant av contrarian-varianter som låga P/E eller P/B. Men finns många sätt att få avkastning på, man behöver ju inte välja de smutsigaste. Men en sådan strategi skulle skapa eventuell överavkastning på andras etiska beslut att sälja aktien utan att ta hänsyn till värdet. Mycket skumt. Inget för mig oavsett om det skulle fungera bra eller ej, men intressant tanke.

      Det viktigaste är nog som du säger att försäkra sig om antalet kackerlackor innan köp så gott som det går. Jag känner nog att om aktien är superbillig kan jag tolerera att allt inte är perfekt. Köper jag ett fenix eller ett Swedol så ska det vara mycket välskött och min tolerans för tveksamheter är mycket liten. Men bland net-nets tycker jag det är svårt att vara så kräsen. Trots att allt inte är perfekt får man i regel mer än vad man betalar för ändå. Men jag försöker undvika de värsta situationerna.

      I situationer som DLH tror jag nog att situationen kan skapa tjuven lite. De har haft det mycket skakigt senaste åren och försöker förmodligen kräma ur så mycket det bara går ur de olika dotterbolagen. Någon såg en öppning och tänkte kanske inte så långt. Förhoppningsvis var det någon enskild individ som tog för sig och inget beslut uppifrån. Låter nog som mest rimligt mtp storleken på ordern.

      Gilla

  • Tack för en oerhört inspirerande blogg – det märks att ni lägger ner tid på analyserna och hittills verkar det ju ha gett ganska fina resultat 😉

    Gilla

  • Mycket bra blogg! Det märks att ni lägger ner tid och möda i era analyser. Är själv ca 25 år och håller på med värdeinvestering. Måste säga att förutom Lundaluppen så är eran blogg den jag lär mig mest av! Bra jobbat och hoppas ni orkar hålla uppe takten under 2014.

    Gilla

Kommentera

