Sammanfattning Weight Watchers International

Weight Watchers International är ett världsledande bolag inom viktminskningsindustrin. Bolaget grundades 1961 och har sedan dess haft ungefär samma affärsidé. WW är idag aktivt i 30 olika länder och varje vecka träffas över en miljon medlemmar på deras veckomöten. År 2012 var omsättningen $1,8 miljader och bolaget hade 27 000 anställda.

WW har nyligen stött på en del problem och i augusti föll aktiekursen med 20 % på en enda handelsdag. Historiskt sett har WW varit otroligt lönsamt och detta i kombination med en kapitalsnål affärsidé gör att bolaget fullkomligen kastar ifrån sig fritt kassaflöde. Detta kassaflöde i kombination upptagna lån har de senaste tio åren använts till aggressiva återköp och under den tidsperioden har man mer än halverat antalet utestående aktier. Jag uppmärksammades på bolaget efter att Geoff Gannon nyligen byggde upp en 25% position. Utöver Gannon har även Joel Greenblatt nyligen tagit en mindre position i bolaget.

Storägare är Artal Holdings med ca 52 % av akterna. Artal Hodlings är ett riskkapitalbolag baserat i Luxemburg och de förvävade WW 1999 genom en ”leveraged buyout”. Artal är anledningen till de aggressiva återköpen under 2000-talet och balansräkningen har idag helt klart spår av att ett riskkapitalbolag hållit i spakarna.

Lite fakta: 

  • Väldigt starkt fritt kassaflöde, positivt varje år på 2000-talet. FCF i snitt 122% av redovisat resultat de senaste tio åren.
  • Stabilare FCF-marginaler än Microsoft, Swedish Match och Axfood. Enda bolaget i norden med stabilare FCF-marginaler de senaste tio åren är H&M.
  • Arbetar med ”float”. Negativt rörelsekapital. Kunder och leverantörer finansierar omsättningstillgångar samt stor del av anläggningstillgångarna kostnadsfritt. Behöver inte mer kapital för att växa -> kan använda allt fritt kassaflöde till återköp och utdelningar och ändå växa.
  • P/E 8,4, P/E(10y) 13,2. P/FCF 7,7, P/FCF(10y) 10,9
  • Agerar på en marknad som tyvärr (för världen) växer kraftigt. Överviktstrenden i världen har inte visat något tecken på att avta.

Risker: 

  • Mycket bräcklig balansräkning. Negativt eget kapital i kombination med hög skuldsättning. Det är otroligt viktigt att kassaflödena fortsätter att vara lika stabila i framtiden
  • Känner av ökad konkurrens från andra internetaktörer. Svårt att konkurrera med gratisapps. 
  • Har sänkt resultatutsikten för 2013 och 2014. 
  • Vd har avgått/fått sparken. Ny vd som endast varit i bolaget i ett år.
  • Stor del av det fria kassaflödet kan tvingas användas till att återbetala lån i framtiden. Aktieägare kan inte förvänta sig lika stora återköp de kommande tio åren.
  • Viss skiftning mot internetverksamheten. Bolagets ”moat” bör vara betydligt mindre online.

Som vanligt är allt inte frid och fröjd och det är väl så vi vill ha det som värdeinvesterare. Är allt frid och fröjd finns det ingen anledning till att aktiepriset ska vara nedtryckt. Det är inte helt klart hur WW ska bemöta de problem de har framför sig på ett framgångsrikt vis. Men oavsett vilken tidsperiod man tittat på WW har man nog kunnat se mörka moln hopa sig vid horisonten. WW har alltid mött någon ny typ av viktminskningsmetod som var sagd skulle förändra marknaden helt. Att endast anse att problemen är historiskt stora just nu är nog att vara något närsynt. Det är lätt att glömma äldre problem som bemästrats och nu är historia. WWs viktminsktningsmetod har även klarat det viktigaste testet, tidens test.

Den brittiske investeraren Anthony Bolton har vid något tillfälle sagt att hans absolut största misstag har skett i bolag vars skuldsättning varit hög. Jag har hittills endast köpt aktier i bolag vars balansräkningar i de flesta fall varit överkapitaliserade. Weight Watchers har förmodligen en av de värsta balansräkningar som kan tänkas. Jag hoppas att jag inte inom några år behöver uttala mig som Bolton.

Vad är din syn på Weight Watchers International?

7 thoughts on “Sammanfattning Weight Watchers International

  • Min syn är att du och Daniel har lyckats pricka in två av de bolag som är absolut mest intressanta för mig just nu. Jag har via min mor även en positiv syn på Viktväktarnas metoder men balansräkningen är riktigt äcklig vilket gör mig orolig. Därför är jag barnsligt nöjd över att du tar dig an bolaget eftersom du troligtvis är den bloggare som har absolut störst sannolikhet att göra en marknadsundersökning som är bra nog för att jag ska kunna bestämma mig för om jag gillar bolaget eller inte.

    Gilla

    • Kul att vi lyckats pricka in det så väl! Vi är väl ute på samma jaktmarker antar jag 🙂

      Ha inte för höga förväntningar bara. WW har varit ett mycket lurigt case, betydligt svårare marknad att sätta sig in i än Fenix/Swedols. Att de är globala gör det direkt mycket svårare, sedan finns det inte särskilt många tydliga konkurrenter men en hel uppsjö med otydliga konkurrenter. Viktminskningsmediciner, skönhetsoperationer, olika dieter, mat designad för viktminskning och träningsprogram för att nämna några. Är inte bara att addera ihop några bolags omsättning under ett antal år och sedan se hur stabila marknadsandelarna varit.

      Utöver detta är det en hel del ”mode” i den här branschen som inte är helt lätt att sätta sig in i. Jag ger det ett försök, men förvänta dig inga tydliga riktlinjer för hur (och om) WW ska försvara sin marknadsposition de närmaste åren 🙂

      Gilla

      • Citat Morningstar (sommaren 2012):
        ”Weight Watchers has a reputable and differentiated product in an industry that is rife with false claims. The company benefits from a wide economic moat because it would be extremely difficult for a competitor to replicate the company’s brand recognition and meeting infrastructure […] the Weight Watchers brand is so trusted that large food companies and restaurants have begun licensing the brand for use in the advertising of their own products.

        The most significant threat to Weight Watchers’ moat is the constant research and development of weight management pharmaceuticals.”

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s