Sammanfattning Traction

Traction är ett investmentbolag noterat på Small Cap som arbetar med både management och finansiering. Verksamheten bygger på en metodik som vuxit fram under bolagets historia (grundades 1974). Det är alltså management i första hand och finansiering i andra hand, där kombinationen är intressantast. Metodiken för affärsutveckling avses alltid tillämpas och Traction förväntar sig att involverade i projektbolagen ställer sig bakom detta. Metodiken fokuserar på tre huvudområden vilka är kundrelationer, kapitalutflöde och riskhantering. Traction investerar i företag de kan se en betydande omvärderingspotential och där riskerna är hanterbara.

Medlemmar ur grundarfamiljen Stillström äger tillsammans över 85 procent av kapitalet. Pappa Bengt sitter som ordförande i styrelsen och sonen Petter är VD. Far och son Stillström har i media fått kritik för sina metoder när de har kontroll över ett bolag. De har varit inblandade i stämningar och konkurser samt anklagats för att medvetet slaktat företag och tagit vara på substansen. Traction har dock ofta att göra med obskyra företag i behov av förändring och då tvivlar jag på att en ”medhårs”-attityd är det bästa sättet att skapa värde. Jag tror inte heller att Tractions metodik fungerar speciellt bra om man inte anammar den till fullo och det är eventuellt där många av konflikterna uppstår. Tractions aktiva applicering av sin metodik gör att Stillström kanske är mest lik Carl Icahn av de amerikanska investeringsprofilerna. Icahn är den kändaste aktivistinvesteraren i världen och hans Icahn Enterprises har haft exceptionell avkastning sedan starten.

Lite fakta

  • Den som investerade 100 kr 2002 hade 347 kr 2012 om utdelningen återinvesterades
  • Stark balansräkning med en soliditet på 92 %
  • Det egna kapitalet har haft en genomsnittlig tillväxt på 12 % sedan 1999. Har samtidigt gett årlig utdelning.
  • Historisk direktavkastning kring 2,5-3 %.
  • Handlas till P/B 0,82

Subst.värde

Jag fick upp ögonen för Traction i samband med att jag screenade efter bolag med lågt p/b. Flera av Tractions innehav påträffades och jag blev då nyfiken på deras strategi. Utgångspunkten i analysen har varit att försöka reda ut om Traction kan vara en klok långsiktig investering. Även om det är intressant att skapa uppfattning om dagens värdering har fokus främst riktats mot att försöka bedöma den långsiktiga avkastningsförmågan. Det jag letat efter är ett bolag vars verksamhet jag kan förstå med en ledning jag kan lita på. Det ska finnas goda tillväxtmöjligheter över mycket lång tid samtidigt som risken för permanent förlust ska vara minimal. Utifrån dessa kriterier är jag tillfredsställd med vad jag lärt om Traction.

Tractions strategi att köpa bolag som av någon anledning är i onåd bedömer jag som tidlös. Jag tror att Traction kan generera en god avkasting över mycket lång tid. Avkastningen behöver inte – och kommer sannolikt inte att vara- exceptionell. Det känns inte helt orimligt att en investerare på sikt kan vänta sig ungefär 10 % årlig ökning av det egna kapitalet plus utdelningen.

Analysen i sin helhet kan läsas här.

6 thoughts on “Sammanfattning Traction

  • Är i samma sits som Aktieingenjören. Det svåra med investmentbolag är att man för en fullvärdig analys också måste göra en mindre analys av alla innehaven, vilket blir ännu svårare i Tractions fall eftersom de är ganska små och diversifierade.

    Bolaget är dock mycket intressant, jag har investerat ”sidovagn” med Traction några gånger, och ser det som en liten styrka med deras ägarnamn i listan då de ofta (alltid?) är aktiva ägare.

    Definitivt en portföljkandidat 🙂

    Gilla

  • Även om jag rent allmänt är mycket positiv till investmentbolag så aktar jag mig för Traction.
    Om man kolla bakåt i tiden har flera av deras bolag gått i konkurs.
    Det har varit ”turn around” bolag som man inte fick ordning på, trots tid och pengar.
    Traction är också ett bolag som försöker sig på ”snabba klipp”.
    Ibland går det bra men alltför många gånger är det bara spekulation med halvdåligt resultat
    Värdeutvecklingen är väl inte heller speciellt bra.
    OMXS var i oktober 2002 på 129 och är idag runt 400, det är något att jämföra med.
    Besser

    Gilla

    • Tack för kommentaren!

      Jag förstår att det de håller på med inte är lockande för alla. Några av Tractions bolag har gått i konkurs, men det betyder inte att substansen gått förlorad. Några turn around bolag har inte fallit väl ut medan andra gjort det. Men det är så det fungerar i dessa jaktmarket och om man gillar konceptet att handla ouppskattade, misskötta och ibland missförstådda bolag tycker jag att Traction är ett bra alternativ. Att det känns fel att kolla på deras lista över innehav är ofta ett kvitto på att de har contrarian-tänk. Det är inte per definition bra, men hellre det än motsatsen. Man får betala ett högt pris för en ”cheery consensus”

      Den som i mars 2002 investerade 100 kronor och återinvesterade utdelningen kunde samma månad 2012 plocka ut 347 kronor, alltså en värdeökning på nästan 250 procent över en tioårsperiod. Detta motsvarar en årlig totalavkastning om cirka 13,2 % vilket kan jämföras med SIXRX 8,2 %

      Gilla

Kommentera

