Tittar till Empire igen

Sedan jag tittade till Empire sist har kursen fallit 17 % och då de relativt nyligen släppte Q2-rapporten bestämde jag mig för att titta till bolaget igen. Trots att kursen fallit kraftigt handlas aktien idag till en lägre säkerhetsmarginal än i våras. Tillgångarna har alltså förbrukats fortare än kursen fallit.På ett kvartal kan dock relativt lite förändras för ett bolag som Empire som någonstans måste visa att verksamheten som den ser ut idag är lönsam. Eller att bolaget är på väg att träda i likvidation. Inget av det har skett.

Vad har hänt i Empire sen sist då? I våras skrev jag att jag hade tagit en position i Empire om risken för nyemission hade varit lägre. Någon nyemission har inte skett vilket är positivt. Med det sagt är det dock inte omöjligt att det sker en i framtiden, styrelsen är fortfarande beviljad att genomföra en. Med tanke på deras egna aktieinnehav ligger det dock i styrelseledamöternas intressen att det inte blir av.

Empires balansräkning är fortfarande relativt stark men de räntebärande skulderna har ökat något under det senaste kvartalet.Den nytillsatte VD:n Ulf Bork nämner att de kommit långt i förändringsarbetet som påbörjades under Q1. Detta är dock inget som syns i siffrorna än. De är fortfarande illröda. Men han menar att de nu framöver återigen kommer att kunna fokusera på försäljningstillväxt och ökade marginaler. Positivt är att den nytillsatte VD:n arbetat i bolaget i nio år.

Något jag som sist gjorde att jag fick upp ögonen för Empire var Bengt Stillströms position i bolaget. Han har sedan sist inte köpt på sig några fler aktier, men jag noterar att Empire fakturerat Traction Konsult AB vilket jag upplever som mycket positivt. Traction har ett minst sagt bra track record och det är något av deras specialitet att ”styra upp” ineffektiva verksamheter. Dock verkar det som att faktureringen denna gång endast rörde juridisk rådgivning, men det är positivt att man kan se Stillströms påverkan.

Stillström ska under den senaste bolagsstämman ha sagt “2012 var ett år av fullständig oordning och misskött management” . Under stämman var det fler aktieägare som inte ville bevilja ansvarsfrihet till den tidigare VD:n. Sedan dess har dock både VD och styrelseordförande bytts ut och man kan hoppas att detta blir vändningen för Empire.

Något som jag inte kopplade ihop sist är Ian Wachtmeisters ålder och Bengt Stillströms position i bolaget. Ian Wachtmeister är 80 år gammal och trots att han för något år sedan uttalade sig ”Nu startar vi om. Jag är ju ung” så kan han inte förväntas vara aktiv i Empire under all framtid. Detta behöver i sig kanske inte vara anledningen till Stillströms position, men jag kan tänka mig att han skulle vara intresserad av Wachtmeisters aktier ifall denne skulle sälja. Och för aktieägarnas skull vill jag nog tro att desto större andel av rösterna Stillström har, desto bättre är förutsättningarna för god avkastning. 

Samtidigt finns det nog en begränsad tid och energi Stillström har lagt och är beredd att lägga på Empire. Stillström är en mycket förmögen man och även om han skulle ta över hela Empire och få mycket god avkastning på den affären skulle det inte påverka hans totala förmögenhet nämnvärt. Uppskattningsvis har han köpt aktier för 8 – 12 MSEK. Även om jag ogillar uttrycket så är nog Empire något av en ”kryddaktie” för honom. En aktie han ansåg undervärderad och tog en liten post i utan att göra en alltför stor analys. Men på ett sätt tror jag att Stillström kan ha svårt för att hålla sig från att göra en bra affär om han ser en, oavsett storleken. Han är trots allt så pass insatt i verksamheten så att han sitter i styrelsen.

Något som jag tycker är viktigt vid en potentiell investering i en net-net är att affärsidén tidigare visat sig lönsam. Empire har tidigare varit lönsamt, men verksamheten har förändrats kraftigt med åren. Det är mycket svårt att veta om Empire – som det ser ut idag – kommer att vara lönsamt i framtiden. Detta är ett orosmoln jag ser i Empire. Aktien ser dock fortfarande billigt ut.Dock är omsättningstillgångarna tyvärr till stor del bestående av varulager och fordringar. Det finns heller inte några stora poster av anläggningstillgångar som ökar det eventuella likvidationsvärdet något.

empire_sept2013

Baserat på den senaste kvartalsrapporten har Empire ett F-score på 3. För att jag ska överväga en position vill jag se ett F-Score på minst 4. Sedan vill jag att den överhängande utspädningsrisken ska lägga sig. Jag väljer även nu att avvakta med Empire. Men jag kommer att ha aktien under bevakning. Skillnaden nu mot när jag tittade på Empire sist är att jag har fått en bättre bild av Stillström. Jag är mäkta imponerad över vad han åstadkommit i sin karriär och ser gärna att jag har honom vid min sida som aktieägare.

Mer läsning om Empire:

Stillström ny storägare i Empire (2009-03-23)

Dags för Empire AB att lämna ett mörkt år bakom sig och blicka framåt (2013-04-24)

Svenska Net-nets (2013-05-11)

Vad är din syn på Empire?

11 thoughts on “Tittar till Empire igen

  • Nej det låter ju inte värst intressant när du lägger fram det så 🙂 Och jag håller med, att investera i Empire i dagsläget är lite som att investera i en ”startup” med en oprövad affärsmodell.

    Bra poäng! 🙂

    Gilla

  • Tänkte bara nämna att jag idag ”chansat” och köpt in mig i Empire, som jag fick upp ögonen för efter dina artiklar.

    Det blev ju nyemission och idag annonserades att de fick in 5 Mkr (planen var dock 10 Mkr). VD och styrelseordförande tecknade 26% av emissionen till kursen 2.35 kr. Det var nog den avgörande faktorn för mig, om de satsar ett sådant ansenligt belopp måste de ha en tro på framtiden och i ett sådant här litet bolag tror jag det är mycket viktigt.

    Empire har ju också köpt in sig i Semac, som är en till synes finsk motsvarighet till Empire, till ett pris som verkar rimligt med en värdering på P/S 0.1 (om jag räknat rätt på de knapphändiga siffrorna).

    Min lekmanna-bedömning är också att de befinner sig i ett produktsortiment som gör att deras varulager inte tappar så mycket i värde med åren. En hårtrimmer som kunde sälja 2009 kan nog säljas till ett rimligt pris även 2013, till skillnad från t.ex. IT-produkter.

    Som kuriosa kan jag också nämna att Empire toppar den nya listan ”Net-Nets” hos Börsdata, där den har i särklass bäst Kurs/NCAV tillsammans med tvåan Alliance Oil (som jag dock inte avser köpa).

    Tack för mycket bra analyser!

    Gilla

    • Hej Claes,

      Ja jag såg att de hade genomfört nyemissionen. Håller med om att det är positivt att de tar så pass stor del av emissionsbeloppet. Även positivt att de inte utnyttjade hela 10 MSEK utan ansåg att de kanske räckte med 5 MSEK. Att de inte tar in så mycket kapital som det bara går för att maximera bolagets storlek. Men samtidigt kan man vara lite cynisk och fundera på om de inte kunde resa 10 MSEK och därför nöjde sig med 5 och gav detta som anledning? Något som eventuellt tyder på detta är förlängningen av teckningstiden.

      Inte hängt med i förvärvet av Semac men tittade lite snabbt. Inte alls mycket information men P/S 0,1 låter onekligen billigt. Positivt också att Semac funnits sedan 1983. Baserat på priset Empire betalade för bolaget går det förmodligen inte särskilt bra just nu, men det har i alla fall någon gång gjort det. Omsättningen har sjunkit relativt kraftig sedan 2009, men det är kanske att förvänta.

      http://www.largestcompanies.com/default$/lev2-ShowSrcRes/lev2Desc-Search_result_Company,F%3B/AdPageId-46/uid-201311924319431/tab-/lang-ENG/fromRec-126/lev3-OrgDetail/lev3Desc-Semac_Ab,_Oy/ftgnr-172856/rec-21/

      Alltid svårt det där med lagerbedömningarna och jag håller med att man ändå köper en hårtrimmer för dess funktion och den är densamma nu som 2009. Samtidigt är konsumenter kräsna, man vill inte betala ett högt pris för något man upplever som ”gammalt”. Det gäller att kartongerna inte efter år på lagerhyllor blivit lite kantstötta eller avger en gammal känsla från designen.

      Tack för kommentaren! Jag har inte tittat på Empire sedan sist men kommer att fortsätta läsa deras kvartalsrapporter. För mig är dock Stillström det som får mig att fortfarande vara något intresserad av bolaget.

      Gilla

      • Det är nog utan tvekan så att de inte fick in hela emissionsbeloppet, nog inte så många som tror på Empire i dagsläget.

        Tack för ytterligare info om Semac. Stillström i all ära, men det är faktiskt du som fått mig intresserad av bolaget 🙂 Mitt köp är dock såklart mitt eget beslut och är väl medveten om risken i det.

        Har för övrigt köpt lite Forsström också…

        Gilla

        • Ja det kan ju vara på både gott och ont att jag fick dig intresserad 🙂 Jag är dock långtifrån någon expert på detta, har inget track record alls och har endast ägt några net-nets som längst i lite över ett halvår.

          Vad jag förstår lyckas de flesta inte med net-nets trots att den typen av aktier historiskt sett utvecklats mer än väl. Så mitt tips är att läsa på så mycket som möjligt om dem ifall det är en strategi du planerar att använda i någon större utsträckning.

          Via länken nedan finns det mesta Gannon skrivit om net-nets att läsa. Det är otaliga spaltmeter men väl värt att läsa om man är intresserad av den här typen av aktier.

          https://www.google.se/#q=site%3Agurufocus.com+%22net-nets%22+AND+%22geoff+gannon%22+-%22all+articles%22

          Gilla

          • Inte expert? Och det säger du nu när jag lagt alla mina besparingar i dina net-nets!

            Nej, skämt åsido så tycker jag du har väldigt genomarbetade analyser. Stort tack för den hjälpen! Tack också för länken som jag ska förkovra mig i, verkar vara lagom långa artiklar som man faktiskt har tid att läsa.

            Mina första börsår läste jag aktieforum för att ”hitta klippen”. Sen började jag ögna resultaträkningar, sen blev det kassaflöden och nu är balansräkningen det första jag tittar på. Undrar just vart det tar vägen sen 🙂

            Önskar dig en trevlig helg!

            Gilla

  • Jag tänkte bara flagga lite för att Empire har kvartalsrapport imorgon. Kursen har ju dykt ytterligare och jag chansar vidare och nästan dubblade mitt innehav vid inköp på dryga 1.70 kr. Innehavet uppgår till ca 5% av portföljen, så jag har råd att förlora det om så skulle vara – men jag ser det som en turnaround-kandidat som antingen går åt skogen eller kan löna sig väl.

    Lite ytterligare information sen senast: Styrelseordförande David Rönnberg är ung och till synes lovande med karriär som VD inom Brandos och tidigare VD för Bringwell. Kom till Empire i våras och borde kunna ha förmågan och intresse av att vända på skutan.

    Jag kan inte bedöma hur mycket enstaka storsäljare påverkar Empire, men noterar att Babyliss Secret Curl introducerades i höstas och ligger etta på Prisjakt och är dessutom ingen budget-produkt. Tanken med köpet av Semac var ju bl.a. att Babyliss anses kunna ta en mycket starkare position på finska marknaden.

    Ca. 5 Mkr bör ha trillat in på balansräkningen sedan sist i samband med nyemissionen (som att döma av artikel av Aktiespararna verkade främst handla om att de starkaste ägarna skulle kunna öka sina innehav, vilket också blev fallet), så nu handlar allt om huruvida Empire kan vända på de ytterst tråkiga resultaten som har varit. P/S nedåt 0.1 indikerar att OM de vänder på resultaträkningen så finns mycket att hämta där. Kombinera det med ett (ännu) starkt eget kapital så är utväxlingen stor.

    Julkvartalet ska ju vara deras starkaste men blev en besvikelse förra året har jag för mig. Nästan ingen tror nog på Empire idag, så nu håller jag tummarna för att de lyckas överraska lite positivt med morgondagens rapport…

    Gilla

    • Tack för flaggningen Claes!

      Hade faktiskt uppmärksammat det och planerat att titta till den. Mycket positivt att storägarna deltog i emissionen. Hör ju inte alltid till vanligheterna. Jag vet inte hur stor del av verksamheten det nya förvärvet står för (Semac?) men något jag tycker är lite olustigt är att man inte har någon historik att gå på här. Men är iofs aktien handlas iofs vansinnigt lågt så kanske man kan ha överseende med. Blir spännande läsning.

      Gilla

Kommentera

