Nordiska bolag med positivt fritt kassaflöde 10 år i rad

Geoff Gannon har producerat 20 podcasts som jag har lyssnat igenom ett flertal gånger, jag tycker att jag lär mig något nytt varje gång. I sin första podcast där han värderar Microsoft nämner han lite snabbt att han har en lista på ~300 bolag som har haft positivt fritt kassaflöde varje år, de senaste tio åren. Jag tyckte att det lät som en mycket intressant lista och bestämde mig för att sammanställa en egen med nordiska bolag.

De svenska aktierna har jag sorterat ut genom att använda mig av börsdata. Än så länge finns endast svenska aktier på sidan så Norge, Danmark och Finland har jag fått ta mig igenom manuellt. Jag har letat upp lönsamma stabila bolag via Financial Times Screener och sedan gått igenom varje bolags årsredovisningar för att identifiera bolag som kvalar in på listan. Därför är det fullt möjligt att jag missat något bolag som uppfyller kriteriet. Den tid jag spenderat på att undersöka vart lands bolag säger en del om den tjänst börsdata har att erbjuda vid den här typen av undersökningar. Sverige betade jag mig igenom mycket snabbt men vart och ett av de andra länderna har tagit flertalet timmar.

Sverige Bransch  Analyser
ABB Industrivaror och tjänster  Lundaluppen
Addnode Informationsteknik
Autoliv Sällanköpsvaror och tjänster  Defensiven
Axfood Dagligvaror  Aktiefokus
Beijer Alma Industrivaror och tjänster  Värdebyrån
Electrolux Sällanköpsvaror och tjänster  Lundaluppen
Hennes & Mauritz Sällanköpsvaror och tjänster  Lundaluppen
JM Sällanköpsvaror och tjänster
KABE Sällanköpsvaror och tjänster  Spartacus
Malmbergs Elektriska Industrivaror och tjänster  Värdeinvesteraren
Oriflame Dagligvaror  Lundaluppen
OEM International Industrivaror och tjänster
Skåne Möllan Dagligvaror  Aktiefokus
Sweco Industrivaror och tjänster
Svedbergs Industrivaror och tjänster  Värdebyrån
Swedish Match Dagligvaror  Defensiven
Telia Sonera Telekommunikation och tjänster              Spartacus
ÅF Industrivaror och tjänster
Norge  Bransch Analyser 
Ekornes Sällanköpsvaror och tjänster Spartacus
Tomra Systems Industrivaror och tjänster
Veidekke Industrivaror och tjänster  Aktiefokus
Yara International Material  Defensiven
Danmark  Bransch Analyser 
H Lundbeck Sjukvård
IC Companys Sällanköpsvaror och tjänster
Koebenhavns Lufthavne Industrivaror och tjänster
Novo Nordisk Sjukvård
Novozymes Material
William Demant Holding Sjukvård
Finland  Bransch Analyser 
Alma Media Sällanköpsvaror och tjänster
Elisa Telekommunikation och tjänster
Fiskars Sällanköpsvaror och tjänster  Spartacus
Fortum Utiliteter  Aktiefokus
Ilkka yhtyma Sällanköpsvaror och tjänster
Ixonos Informationsteknik
Nokia Informationsteknik
Uponor Industrivaror och tjänster
Vacon Industrivaror och tjänster

Jag tycker att det blev en mycket intressant lista, och tror att flertalet framtida analyser kommer att baseras på denna. Listan är inte baserad på värdering alls, men jag har blivit mer och mer intresserad för att fokusera på att lära mig om kvalitetsbolag för att ha god kännedom om dem den dag de stöter på någon form av kris. De bolag jag hittills har analyserat har alla varit vad jag skulle vilja kalla kvalitetsbolag (Exkl. Byggmax, Svedbergs marginellt) men de valdes ut till stor del på grund av att värderingen så attraktiv ut. Framöver kommer jag att analysera en del bolag oavsett värdering, så länge det är ett bolag jag någon gång skulle kunna tänka mig att ha i portföljen. Branchmässigt ser uppdelningen ut så här:

.10Fcf

Vad har ni för tankar angående detta sätt att sortera ut bolag? Och vad har ni för tankar angående de bolag som kvalade in på denna lista?

15 thoughts on “Nordiska bolag med positivt fritt kassaflöde 10 år i rad

  • Jag tycker fritt kassaflöde är en märklig screener. Många bolag investerar ojämnt över tid, och att investera tungt i en kapitalintensiv bransch leder ofelbart till negativt eget kapital periodvis. Sedan måste jag ju oblygt peka på att det finns en del kompletterande analyser hemma hos mig 😉

    Gilla

    • Ahhaaa :).. Nääää! Kassaflödesanalyser och värderingar av olika kassaflöden är mycket viktigt. Oavsett om det blir missvisande eller fel så är det näsan ett måste innan man köper ett bolag för att lättare förstå bolagets verkliga intjäning, investeringar och vad bolaget gör med resten av kassflödet.

      Samtidigt måste jag hålla med att för vissa kapitalintensiva och växande bolag som investerar kraftigt blir det lite fel bara fokusera på FCF. Men då gäller det aktivt justera analysen beroende på vilket bolag/bransch det handlar om. Med det menar jag tex: försöka förstå vad är det för investeringar och vad är det för lönsamhet kan dessa generera i framtiden.

      Gilla

      • Om man ska ge sig in i spelet att göra bedömningar kring om avskrivningarna är överdrivna eller underskattande anser jag att owner earnings är den enda vägen att gå. FCF är lättare att gräva fram men den blandar ihop tillväxtinvesteringar med rörelsens kassaflöde på ett sätt som jag tycker är svårtolkat.

        Och alla metoder som pekar ut Hakon Invest som intressant måste ju ifrågasättas 😛

        Gilla

        • Håller med att Owner Earnings absolut den bästa metoden och för mig så är kassaflödesanalysen och FCF ett måste om man ska överhuvudtaget komma till ett vettig OE värde.

          Sen skulle man också kunna jämföra Vinst per aktie med FCF. Du väljer inte bort en metod som VPA och P/E för att vissa år påverkas vinsten av kraftiga nedskrivningar eller av engångsposter. Du justerar vinsten helt enkelt. Det är exakt samma sak med FCF. Sen finns det också de som räknar (en del börsbolag) FCF som Owner Earnings fast kallar det för fritt kassaflöde.

          HAkon invest???? Hehhe 🙂 Jag undrar också varför detta bolag har hamnat i listan. Troligtvis pga den höga operativa kassaflödet som kommer direkt från ICA. Problemet är att FCF påverkas för mycket av innehavets värdeförändringar under investeringsverksamheten vilket gör att hela FCF blir tyvärr helt missvisande. Vanligt bland investmentbolag.

          Gilla

          • Kul att läsa er diskussion, och speciellt om Hakon. Fick lov att kolla en extra gång och tydligen finns endast data sedan 2004 och ska således inte vara på min lista, tar bort dem. Sen har du nog rätt där 4020, att det blir missvisande med den typen av bolag. Jag har av den anledningen valt att titta på banker när jag gått igenom börslistorna.

            Ja det hade varit intressant att jämföra EPS/FCF, kanske får bli en djupdykning i framtiden.

            Gilla

    • Så sant. Många kvalitetsbolag kommer inte in på en sån här lista för att de något år behöver göra större investeringar. Så håller med, finns helt klart klart lite brister med att screena på det här viset. Bra att du är oblyg på det, sökte bara lite snabbt i google reader så mycket möjligt att jag missade några vassa analyser från lund 🙂 Ska ta en titt på saken i eftermiddag.

      Gilla

  • Listar screenar onekligen fram bra bolag. Intressant. Har flera av dessa bolag i min portfölj. Men sen tillkommer den svåra komponenten värdering…

    Gilla

Kommentera

