Sammanfattning Mekonomen

Mekonomen är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverksamhet, mer än 400 butiker och mer än 2200 verkstäder. Mekonomen vänder sig till både privatkunder och företagskunder genom främst butiker och verkstad. Koncernens affärsidé är att med innovativa koncept, hög kvalitet och effektiv logistikkedja erbjuda konsumenter och företag lösningar för ett enklare BilLiv. Fram till 2003 hade märkesverkstäder fördelar på eftermarknaden genom det monopol generalagenten haft på originalreservdelar samt utförande av reparationer och service under gällande nybilsgaranti. Avregleringen var till Mekonomens fördel som varit aktiv i den konsolidering som präglat marknaden senaste decenniet. Bolaget har varit börsnoterat sedan 2000. 2006 köpte Axel Johnson AB 29 % av bolaget från grundarfamiljerna och blev därmed huvudägare.

Förvärven av Sörensen og Balchen (2011) och MECA Skandinavien (2012) gjorde att Mekonomen tog steget från att vara ett medelstort till ett stort företag. Mekonomen har vuxit organiskt och via mindre förvärv under större delen av 2000-talet och de räntebärande skulderna har generellt varit marginella. Köpeskillingen för Sörensen og Balchen uppgick till totalt cirka 830 MSEK och den totala köpeskillingen för MECA uppgick till 2010 MSEK. Båda förvärven finansierades kontant och via en apportemission. Mekonomen har en vision om att vara verksamt i 20 länder år 2020. Jag kan inte undvika att bli lite nervös över de senaste årens förvärvsglädje och uppskruvade framtidsplaner.

Lite fakta:

  • Stark tillväxt på 2000-talet. Rörelseresultatet har i genomsnitt ökat med 16 % årligen sedan 2002 och 21 % sedan 2007. Omsättningen har ökat med 13 % respektive 13,5 % under samma period.
  • Genomsnittlig rörelsemarginal sedan 2002 på 10 % och sedan 2007 11 %. Den aktör med högst rörelsemarginal i branschen.
  • Genomsnittlig ROE på cirka 20 % och CROIC (FCF) 15 % sedan 2002. Genomsnittlig ROE sedan 2007 är 26 %.
  • Utdelning alla år sedan noteringen 2000. Genomsnittlig direktavkastning sedan 2002 på cirka 5 %. 2011 var direktavkastningen 3,8 %
  • Eftermarknaden för bilar är relativt konjunkturokänslig.
  • Genomsnittlig soliditet senaste tio åren på 56 % och i dagsläget 38 %. Som ett resultat av förvärven ger EK-Immateriella tillgångar negativt EK om 900 MSEK.

Mekonomen är inte ”samma” bolag idag som för två år sedan. Även om det rapporterats om en hittills lyckad integrering av Sörensen og Balchen och MECA är det för tidigt att säga hur aktieägarvänliga dessa förvärv var. Om Sörensen og Balchen och MECA förstärker koncernens position på den nordiska marknaden med bibehållna konkurrensfördelar kommer ett stadigt kassaflöde från dessa marknaden kunna erhållas. Varje träd slutar någon gång att växa och vad som är konkurrensfördelar på en marknad behöver inte vara det på en annan. Mekonomens varumärke och effektiva distribution i Sverige och Norge borgar således inte för att de skapar god lönsamhet utanför kärnmarknaderna. Mycket av tillväxten senaste fyra åren kommer från att marginalerna förbättrats starkt samma tid. Jag tror av många anledningar inte att framtida tillväxt kommer att motsvara historisk vinsttillväxt.

Mekonomen kommer sannolikt inte gå i konkurs och företaget erbjuder portföljen ett bra skydd i lågkonjunktur. Jag tror att eftermarknaden för bilar kommer att vara närmast intakt om 10 år och att Mekonomen har möjligheter att behålla sin ledande position. De största riskerna anser jag ligger i priset man betalar för aktien samt att bolaget vill ha tillväxt till varje pris. Jag har dock svårt att tro att Antonia Ax:son Johnson skulle tillåta vårdslösa utsvävningar som långsiktigt skulle skada aktieägare.

Jämfört med många av de andra bolagen jag (vi) analyserat är Mekonomen betydligt populärare och granskat av marknaden. Den längre versionen av analysen kan läsas här.

Vad är din syn på Mekonomen?

9 thoughts on “Sammanfattning Mekonomen

  • Jag är ett stort fan av reservdelsmarknaden som investeringsområde. Däremot kan jag just nu inte riktigt uttala mig om Mekonomen men ska hålla ögonen öppna. Min nya bilverkstad kommer nämligen att vara en Mekonomen och jag ska försöka få ut så mycket information som möjligt när det blir läge för att serva bilen.

    Gilla

    • Det är sannerligen en intressant marknad. Hoppas att den längre analysen jag tänkt publicera i veckan hjälper dig öka förståelsen kring Mekonomens framtid. Om du kommer ihåg, tar jag gärna del av dina intryck från det samtalet!

      Gilla

    • Ja, se där! Det ser ut som vi har dragit liknande slutsatser. Håller med om att det blir en fråga om aktiens pris, och till dagens nivåer är jag inte bekväm i att kliva in.

      Man vet aldrig dock, om 3 månader eller 3 år kanske aktien kan handlas omotiverat billigt.

      Gilla

  • Hejsan! Jag har lästa flera finansbloggar under en tid, men hittade er först väldigt nyligen. Märkligt, då ni skriver mycket om just de företag jag själv är mest nyfiken på 🙂

    Jag är en relativt okunnig amatör på aktiemarknaden, men har fått upp ögonen för värdeinvestering. Därför ställer jag en och samma fråga på flera bloggar som jag läser:

    För en lekman som enbart har en 15 år gammal gymnasial utbildning på ekonomiprogrammet, vilken bok skulle du rekommendera som nr 1 för att börja lära mig om investering? Jag vill förstås rikta mig mot defensiv värdeinvestering och utdelningar.

    I portföljen idag har jag H&M, Swedbank, Beijer Alma och Blackpearl. Den senaste köpte jag för länge sen enbart på rekommendation från en vän, men den får ligga kvar tills vidare.
    Tacksam för alla tips!

    Gilla

    • Hallå! Kul att du har hittat hit och kul att vi intresserar oss för samma bolag!

      Det är en bra fråga! Vill minnas att jag började med Peter Lynch One Up on Wall Street och The Warren Buffett Way av Robert G. Hagstrom. Efter att läst dessa böcker var jag övertygad om att värdeinvestering vad den filosofin jag ville praktisera. Kan även rekommendera Interpretation of Financial Statements och The Five Rules for Successful Stock Investing om du vill utveckla dina kunskaper kring nyckeltal och finansiella rapporter. Har fler tips om dessa inte faller dig i smaken 🙂

      Beijer Alma är det enda av dessa bolag jag hittills analyserat. Ett fint bolag med en bra ledning, dock i dagsläget utanför min kompetenscirkel.

      Lycka till med placeringarna!

      Gilla

  • Enligt mig finns det ett 50-tal bolag som är betydligt intressantare för tillfället. Tycker Mekonomen är dyr. Dessutom gjorde de en enorm missbedömning på min bil vilket inte heller stärker min känsla för deras kunnighet.

    Qviberg och hans Bilia är knappast någon hit eftersom de mest lever på direktavkastning men hittills har jag lyckats köpa på botten , sen i USA har jag en del intressanta bilföretag när man talar reservdelar. Men varje tid har sina aktier och senaste tiden har det varit amerikanska banker som gäller. Det gäller att inte vara för logisk och känslosam utan tänka på sitt eget bästa eftersom aktierna saknar känslor.

    I övrigt får jag medge att ni är duktiga/seriösa och gör en väldigt bra blogg. Själv är jag väldigt lat. Jag har flera år heltids erfarenhet av aktieanalys men orkar inte sprida allting vidare. Fortsätt skriva bra analyser ! För ni slår lätt affärstidningarna

    Gilla

    • Håller med om att Mekonomen är dyr nu och att det absolut finns intressantare bolag att investera pengarna i just nu. Om det finns 10-tal eller 50-tal intressantare bolag för tillfället vet nog kanske du bättre än mig. Jag är i ett hyfsat tidigt stadie i min ambition att skapa god kunskap kring de nordiska bolagen och jag har i dagsläget inte en jättebred mental kunskapskatalog.

      Bilia har jag läst lite om i samband med analysen av Mekonomen och jag kikade lite på deras redovisade prestation senaste sex åren. Inte speciellt imponerad. Dock har jag inte speciellt bra koll på företagets affärsmodell. Kan du nämna någon av de företagen med reservdelar i USA? Skulle vara intressant att se hur den marknaden fungerar. Amerikanska banker är idag utanför min kompetenscirkel och det finns stor risk att jag skulle göra bort mig genom att kasta mig på det tåget.

      Tack för de vänliga orden! Interaktionen med läsare gör det värt att släppa ifrån mycket material.

      Mvh Daniel

      Gilla

Kommentera

