Sammanfattning: Swedol

Swedol är noterat på Mid Cap och beskrivs ofta som ett Clas Ohlson för proffs. Swedol säljer järnhandelsvaror och fordonstillbehör och ungefär 80 % av omsättningen kommer från företagskunder. Bolagets affärsidé är att vara en komplett leverantör till företagskunder som efterfrågar professionell kvalitet. Swedol är en relativt liten aktör och bedöms ha en marknadsandel i Sverige på strax över 2 %. Huvudmarknaden är Sverige men under förra året inledde man en expansion i Norge där man för tillfället har fem butiker. Norgesatsningen har hittills inte visat någon vinst utan bolaget har i år påverkats negativt av den satsningen.

Huvudägare är bröderna John och Rolf Zetterberg som genom Zelda AB har 53,1 % av kapitalet och 75,3 % av rösterna. Zelda är ett familjeföretag som grundades av deras föräldrar 1952 och bröderna har arbetat i företaget hela sina yrkesliv. Swedols vd Markku Piippo har haft sin position sedan 2007 och arbetat inom företaget sedan 1992. Markku äger 470 000 aktier i Swedol. Jag tycker att det är mycket fördelaktigt att både storägare och vd har väldigt stora aktieposter samt att de arbetat inom företaget hela sina yrkesliv, de bör rimligen ha en stark emotionell bindning till Swedol.

Lite fakta:

  • Stark tillväxt på 2000-talet. Rörelseresultatet har i genomsnitt ökat med 26,3 % sedan 2002. Omsättningen med 23,8 %.
  • Genomsnittlig rörelsemarginal sedan 2002 på 11,1 %, den aktör med högst rörelsemarginal.
  • Stark balansräkning med en soliditet på 53 %.
  • Genomsnittlig ROE på 25,2 % och CROIC (uppskattad OE) 18 % sedan 2002.
  • Utdelning alla år sedan 2001 (förmodligen längre tillbaka också)
  • P/E(TTM) 18,9, P/E(Normaliserad vinst) 11,9, normaliserad OE-yield på ~7,5 %. Till kursen 20,50 kr (den har gått upp något sen analysen gjordes)
  • Relativt konjunkturokänsligt.

Aktiens kurs har i år tappat 24 % och så sent som i augusti handlades Swedol till ca 30 kr per aktie. Så givetvis är inte allt frid och fröjd. Norgesatsningen har sänkt marginalerna då lönsamheten lyst med sin frånvaro samt att marknadsföringskostnaderna varit högre eftersom varumärket inte är alls lika välkänt på den nya marknaden. I kombination med detta har man även byggt ut centrallagret i Örebro där en del inkörningsproblem har förekommit. Slutligen talar man också om att man har känt av ett tuffare marknadsklimat. Detta är helt klart en hel del stora problem som påverkat det här året negativt. Men jag ser dem dock som relativt tillfälliga och om man lyfter blicken något och tittar ett antal år framåt tror jag att dessa problem kommer att vara lösta.

Jag har noterat att det inte skrivits särskilt mycket om Swedol i den svenska bloggosfären så det vore väldigt intressant att få höra era tankar kring bolaget. Den längre versionen av analysen finns att läsa här.

9 thoughts on “Sammanfattning: Swedol

  • Ska bli spännande att läsa analysen.

    Spontant, ur ett investerarperspektiv, så känns Swedol inte lika ”effektiva” som t.ex. Byggmax eller Clas Ohlson. Man omsätter sitt varulager långsammare. Det ser också ut som om man inte kan hålla lager med hjälp av leverantörskrediter utan måste betala mycket av inköpen innan man får sålt det i sin tur. Det lär ju binda en del kapital. När man sysslar med köp och försäljning så är ju det optimala om man får betalt av slutkunden innan man ens behöver betala leverantören.

    Gilla

  • Vet inte om jag tycker tillväxten har varit stark i Swedol, 25 % på 9 år blir ju bara omkring 1,43 % per år, om jag räknat rätt. Skulle kalla det svagt.

    Jag äger den direkta konkurrenten till Swedol, BB Tools. Swedol är säkert ett bättre företag än BB Tools, däremot är BB extremt lågt värderat och ett riktigt turn-around case.

    Gilla

  • Bra kommentar Spartacus!

    Den mer omfattande analysen kommer att ta upp lite av det du talar om. Byggmax och Clas Ohlsons kunder är primärt privatpersoner medan Swedols kunder huvudsakligen består av företag. Varje butik lagerhåller cirka 90 % av totala sortimentet för att attrahera bland annat kunder som saknar lagerresurser. Du har helt rätt i att de binder mycket kapital, men andelen trögsålda varor är mindre än 3 %. Varorna tvingas inte reas ut på samma sätt som modeprodukter. Lagerhållningen skiljer alltså från andra konkurrenter inklusive Byggmax och Clas Ohlson, men det gör också affärsmodellen och kunder. Som sagt, en längre analys kommer att publiceras inom kort 🙂

    Angående Crixus kommentar om tillväxt vill jag förtydliga att rörelseresultatet i genomsnitt ökat 26 % årligen sedan 2002, och inte totalt.
    God Jul!

    Gilla

  • Jag tycker också Swedol är intressant och ser fram emot en länge analys. Det enda negativa är den dåliga likviditeten i aktien eftersom det kan vara svårt att både komma in och ur aktien, vilket är anledningen att jag inte äger några aktier.

    Som företag är det mycket bra och när konjunkturen vänder kommer försäljningen att öka igen. Även satsningen i Norge är intressant även om det drar ner marginalerna på kort sikt, liksom det nya logistikcentret. Köpet av Nima är också klart intressant. Det har även tillkommit nya butiker som bör lyfta omsättning och resultat på sikt. VD:N Markku Piippo köpte på sig mer aktier i slutet av november vilket också är positivt. Kursen är på samma nivå som i slutet av 2010 och jag tror det är en kursdubblare så fort det ljusnar.

    Gilla

  • Spartacus: Så sant. Skrivit lite om detta i analysen, är dock inte jättekunnig inom området så kan inte dra alltför stora slutsatser av det. Men det binder helt klart mycket kapital, halva Swedols balansomslutning består av varulager.

    Har även kikat på Byggmax (lägger upp framöver) och trodde att de kunde skapa en ”float” genom att ständigt finansiera anläggningstillgångar med leverantörsskulder, så var dock inte fallet. Inte ens Byggmax som vad jag förstår har bland branschens mest effektiva organisation lyckas särskilt väl med detta. De har i den senaste rapporten ett lager som är nästan dubbelt så stort som leverantörsskulderna. Hur det är med Clas Ohlson vet jag inte, såg att du nyligen tog en post där, är de betydligt bättre?

    Crixus: Ursäkta, jag uttryckte mig nog lite rörigt. Är precis som Daniel säger att den årliga genomsnittliga tillväxten är ~25% årligen. 1.4%/år hade sannerligen varit svagt 🙂 Kanske ska ta mig en djupare titt på B&B Tools senare, kikat lite för denna analys. Har för mig jag såg en del punkter jag ogillade, men handlas aktien väldigt lågt får man väl vara beredd på att allt inte är guld och gröna skogar.

    All in: Yep aktien är relativt illikvid. Jag känner just nu inte att detta är något problem då jag ämnar att ta långsiktiga positioner och inte sälja eller ”trada” på en dålig/bra kvartalsrapport eller liknande. Jag har dock inte någon längre erfarenhet av aktiemarknaden och det är fullt möjligt att jag underskattar problematiken med att handla aktier med dålig likviditet.

    Järnvargen: Härligt, hoppas att analysen i helhet ger dig en okej bild av företaget sen så du vet vad det är som dyker upp i dina screens 🙂

    Tack för kommentarerna!

    Gilla

  • Jag är sedan länge Swedolfan och försöker hitta bolag som passar i Graham/Buffetts anda.
    Jag har fenix, indutrade, nibe, kabe. Sålde Getinge nyligen och har nu även sålt mina Swedol.

    Jag är orolig för Swedols dåliga försäjning. Lill Klas (Swedol) minskar i januari sin försäjning ånyo trots ökning av antalet butiker. Det ökade antalet nya butiker innebär ökade kostnader och jag tror att Swedols vinstmarginaler kommer att bli rejält pressade den närmaste tiden. Samtidigt ökar Stor Klas (Clas Ohlson) sin försäljning med 7% per månad. Något tycks vara rejält fel i Swedol just nu. Varör säljer de så dåligt? Kanske byggkonjunkturen, men är det hela förklaringen? Konkurenterna säljer ju rätt bra.

    Jag tror Swedol har mer problem än vi sett hittills. Dom får allt ligga på operationsbordet ett tag till nu, innan jag ånyo går in ibolaget.

    Tack för mig

    Sverker

    Gilla

  • Tack för kommentaren Sverker!

    Har sett att omsättningen minskat, men inte grävt något djupare just nu. Ja det är möjligt att det är som du säger och att de får ligga där ett tag, och att problemen må vara större än vad som syns på ytan. Men samtidigt vill jag inte dra för stora växlar av något/några enstaka kvartal och jag upplever Swedol som ett bolag av mycket hög kvalitet, och förutsatt att dessa problem är relativt tillfälliga så tror jag att de kommer att komma ut ur detta starkare. Ska bli spännande att följa bolaget.

    Gilla

Kommentera

