Fenix Outdoor Q3

Nu är inte rapporten för Q3 rykande färsk, men jag har läst igenom de senaste rapporterna och eftersom jag skrev analysen i slutet av sommaren kände jag att det var dags att skriva några rader om bolaget. Inom några dagar lägger jag även upp ett längre inlägg med lite tankar om Fenix Outdoors framtida tillväxtmöjligheter.

Under de tre första kvartalen i år har omsättningen ökat med 12 % och rörelseresultatet med 1 % jämfört med samma period föregående år. Inga förvärv eller större investeringar har gjorts. Både likviditeten och soliditeten har förbättrats marginellt. Med tanke på hur Q1 och Q2 sett ut tycker jag att detta var en mycket bra rapport. Under årets första två kvartal har man tampats med inkörningsproblem av det nya centrallagret samt större marknadssatsningar som sänkte marginalerna.

Brands har i år främst ökat försäljningen i Norden exkl. Sverige samt i USA. Retail – som bara finns i Sverige och Finland – stod för hälften av koncernens omsättning och både Naturkompaniet och Partioaitta utvecklades positivt. Retails resultat under årets första tre månader är dock snäppet lägre än samma period förra året, det skriver man beror på att expansionen medfört kostnadsökningar som än så länge inte fullt ut kunnat kompenserats. Detta tycker jag inte är särskilt förvånande då Partioaitta har visat förlust under en längre tid innan Fenix förvärvade dem. En verksamhet som gått med förlust under flertalet år är förmodligen inget man vänder till positivt resultat under några kvartal, det bör ta lite tid. Enligt Martin Nordin ska dock dotterbolaget i år börjat visat positivt resultat.

Fenix har fortfarande ingen kassa utan har för tillfället en marginellt utnyttjad checkräkningskredit, totalt sett är de räntebärande skulderna på 49,8 MSEK. Varulagret har sedan Q2 rapporten minskat från 523 MSEK till 465 MSEK. När jag i höstas analyserade Fenix var just lagret något jag var lite oroad över, det hade de senaste året ökat väldigt kraftigt.

Martin Nordin skriver aldrig några kommentarer i Fenix Outdoors kvartalsrapporter. Att en vd inte gör detta är ovanligt och jag hade gärna fått ta del av hans tankar angående den senaste tidens utveckling samt vad han tror om framtiden. Samtidigt måste jag erkänna att jag gillar att han inte ger oss sina tankar på kvartalsbasis, det ger mig en bild av att han ser ett enskilt kvartals utfall som relativt oviktigt och har fokus på längre sikt. Samtidigt är nog Martin lite hemlighetsfull om hans planer för koncernen.

Jag skrev i min analys att likviditeten i aktien är väldigt låg och jag nämnde att en eventuell framtida split skulle kunna förbättra den. Jag såg nu att detta föreslagits till bolagsstämman 2012 och att stämman beslöt att ej genomföra någon split. Det kan ju fortfarande ske någon gång i framtiden, men det lär troligen dröja ett tag då det för närvarande inte finns något intresse.

Jag fick under hösten chansen att lyssna på Martin när han var på en träff med Aktiespararna och talade om Fenix Outdoor. Han berättade då att Partioaitta i år var lönsamt för första gången på otroligt länge, den tidigare ägaren den finska scoutrörelsen verkar ha haft det motigt under en längre tid. Han nämnde också att piratkopiering årligen kostade bolaget alldeles för många miljoner kronor, något jag tyckte var mycket intressant då jag inte funderat i de banorna. Efteråt fick jag och Daniel även chansen att byta några ord med honom och jag måste säga att jag fick en mycket god bild av honom. Jag hade inte blivit förvånad om en vd för ett relativt stort börsbolag som Fenix hade sagt att han tyvärr inte hade tid för någon diskussion, men Martin gav oss 10-15 minuter och vi hann fråga honom om allt från den misslyckade Norgesatsningen, tankar om förvärv, lagerökningen samt banklån. Han var väldigt negativt inställd till allt vad banklån heter och han sa att det smärtade lite i honom nu när han inte har någon kassa att arbeta med.

Slutligen vill jag passa på och tipsa om en intressant artikel om Martin i Affärsvärlden.

4 thoughts on “Fenix Outdoor Q3

  • På grund av en lite pinsam incident så delade jag hiss med två medelålders män ifrån Fjällräven/Östersund (baserat på kläder och Modomärken) när de besökte Fenix Outdoors högkvarter i Vreten.

    Det var ganska intressant att se hur de förde samtalet utan att avslöja någonting för medresenärerna.

    Man 1 -Ja men ni har ju tittat på dom ett tag nu. Vad tycker du?
    Man 2 -Ja några har tittat på dem länge men när jag fick rapport var det det bara att titta på de viktigaste. Det funkar inte.
    Man 1 -Fungerar inte?
    Man 2 -Det finns mycket bra men det finns ingen potential. Är ingen poäng med det.

    Själva pinsamheten berodde på att jag röde mig 180 grader fel från tunnelbanan och hamnade på Svevia istället för mitt egentliga mål och dessutom blandade ihop om det var till Svevia jag skulle…

    Gilla

Kommentera

