Bruce Greenwald – Föreläsningar om värdeinvestering

Bruce Greenwald är en professor på Columbia Business School där han undervisar i värdeinvestering. För en lite djupare presentation hänvisar jag till 4020 som för några år sedan skrev ett inlägg om Greenwald.

Jag har tidigare läst Greenwalds bok Value Investing: From Graham to Buffett and Beyond och läser just nu hans andra verk Competition Demystified. Böckerna finns så vitt jag vet bara på engelska och är i mina ögon ganska avancerade. Jag försökte mig på den första boken för lite över ett år sedan men avbröt efter ett tag då jag inte riktigt kände mig kompetent nog för att få ut särskilt mycket ur den. För någon månad sen gjorde jag ett nytt försök och nu gav den betydligt mer. Jag är mycket nöjd med den och är övertygad om att det är en bok jag kommer att läsa om många gånger. Utifrån det jag hittills läst i Competition Demystified kan jag varmt rekommendera båda böckerna.

Jag tänkte med detta inlägg tipsa om bloggen csinvesting som igår postade ett inlägg ”All Greenwald Lecture Videos (2005 and 2010) on Value Investing”där han lagt upp videoinspelningar från Greenwalds föreläsningar. Det finns ett antal kortare klipp på Youtube om Greenwald vilka jag tycker är sevärda och det var väldigt glädjande att se att det finns möjligheter att se hela föreläsningar från honom.

Videorna går dock inte att streama utan finns endast till nedladdning. Det är alltid en viss risk förknippad med att ladda ner filer så man bör ha detta i åtanke. Det är nog vettigt att om man vill se dem först scanna filerna i något antivirusprogram. Csinvesting verkar dock vara en mycket seriös blogg som varit väldigt aktiv sedan starten i september 2011. 

One thought on “Bruce Greenwald – Föreläsningar om värdeinvestering

Kommentera

