Kort om circle of competence

Jag försöker inför varje aktieköp ha så mycket kött på benen som möjligt. Det betyder att jag försöker basera varje köp på grundlig undersökning där jag samlar information om vad företaget gör, hur marknads- och konkurrenssituationen ser ut samt många fler variabler. Allt utmynnar i en bedömning hur bolaget kommer prestera om fem, tio eller tjugo år framåt, om de kommer att tjäna mer pengar och varför. Om jag inte är självsäker och motiverat kan förutspå företagets framtid investerar jag inte. Så viktigt är det att företaget är inom kompetenscirkeln. Kan jag svara på dessa frågor samt att bolaget uppfyller vissa andra kriterier jag har, värderar jag företaget. Är det tillräcklig margin of safety kan det resultera i en investering i bolaget.

Värt att poängtera är att jag i dagsläget är i ett relativt tidigt stadie i arbetet att utvidga min kompetenscirkel. För att utvidga den försöker jag i varje företagsanalys verkligen förstå affärsmodellen samt läsa de största konkurrenternas årsredovisningar för att få en känsla av branschen, konkurrenterna, möjligheterna och riskerna. Samtidigt som jag försöker vara disciplinerad och endast investera i bolag som befinner sig inom min kompetenscirkel är jag medveten om att jag i framtiden sannolikt kommer misslyckas att definiera gränserna av cirkeln och därigenom ta felaktiga beslut. Detta kommer säkerligen betyda dyra lärpengar.

Hur som helst. Har jag gjort min hemläxa och förstår företaget borde jag stänga av marknaden. Jag borde inte bry om marknaden stängde för ett år eller två. Warren Buffett tar inte heller årliga resultat allt för seriöst, han fokuserar på betydligt längre horisonter.  Vilken innebörd har då kvartalsrapportet och halvårsrapporter egentligen?

Om det är en stor välkänd branschledare som inhandlats till en god rabatt är det mycket som ska gå fel för att man ska förlora en signifikant summa av investerade pengar. Det räcker därför att titta på verksamheten en eller två gånger per år. Det är dock små och medelstora företag jag arbetat mest med och dessa kräver större fokus på kvartalsrapporter och nyheter. Jag anser att återkontroller av företaget och markanden är ett jättebra sätt att lära känna branschen än bättre. Tankarna kring företagens kvartalsrapporter och delårsrapporter kommer i många fall att publiceras här på bloggen.

Kommentera

